Stofa vil overhale TDC indenom

Direktøren for Danmarks næststørste kabel-TV-selskab er ærgerlig over ikke at være blevet spurgt, inden TDC fik eneaftale med energiselskabet Trefor. Nu kontakter Stofa de øvrige energiselskaber med TV- og internettilbud, for »Danmark har ikke brug for et nyt monopol«.

Både Trefors administrerende direktør Knud Steen Larsen (til venstre) og TDCs topchef, Carsten Dilling (til højre), var i højt humør, da de tirsdag middag underskrev den samarbejdsaftale, som de begge kaldte historisk, og som nu kan ændre markedssituationen i Danmark. Arkivfoto: Nikolai Linares, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

TDCs overraskende aftale om at få eneret til at sælge TV, telefoni og internetforbindelser på det sydjyske energiselskab Trefors fibernet får nu konkurrenten Stofa til at tage fat i de øvrige energiselskaber, før TDC gør det. Det kan i sidste ende betyde enden for elselskabernes fælles salgsselskab Waoo, som med Trefor-aftalen mister endnu en stor kunde.

»Det er ærgerligt for forbrugerne, at vi ikke har fået lov til at give tilbud på at levere indhold til Trefors fibernet. Vi har både en lille og en mellem TV-pakke, der er omkring 20 procent billigere end TDCs, og lige nu er vi i gang med at ansætte op mod 100 medarbejdere, fordi vi - modsat TDC - selv vil stå for kundeservicen. Men vi er slet ikke blevet spurgt, og jeg ved ikke hvorfor,« siger Ole Fruekilde Madsen, koncerndirektør for Stofa, Danmarks næststørste kabel-TV-selskab, som det sønderjyske energiselskab Sydenergi/SE købte i oktober 2012 for 1,9 milliarder kroner.

Vil have kontakt før TDC

TDC og Trefor, der dækker Kolding, Vejle, Fredericia, Vejen og Middelfart, aftalte tirsdag i denne uge, at TDC og TDCs datterselskab, Danmarks største kabel-TV-selskab YouSee, fra næste år får eneret til at sælge TV, telefoni og internetforbindelser gennem Trefors fibernet. Trefor vil fortsat eje fibernettet men betaler TDC for at stå for driften af det.

Det er første gang, at TDC får foden indenfor hos energiselskaberne i den mangeårige krig, som begyndte, da energiselskaberne for syv-otte år siden for alvor begyndte at investere i fibernet som et alternativ til TDCs landsdækkende fastnet. TDCs topchef, Carsten Dilling, betragter aftalen med Trefor som en model for fremtidigt samarbejde med andre energiselskaber herhjemme.

Tager I nu selv aktiv kontakt til de øvrige energiselskaber for at forhindre, at TDC kommer først?

»Det gør vi. Vi vil gerne signalere, at vi er interesseret i at operere i andres net og både levere TV og bredbånd men også den totale kundeservice med afregning, installation og teknikerservice. Og hvis Knud Steen (Trefors administrerende direktør Knud Steen Larsen, red.) ønsker et tilbud fra os, så giver vi det gerne,« siger Ole Fruekilde Madsen.

Stofa er sat skakmat i Trekantsområdet

TDC-aftalen har spærret for Stofas muligheder for at vinde flere kunder i Trekantsområdet.

»Dér, hvor vi har kabelnet i Trekantsområdet, har vi allerede antenneforeningerne som Stofa-kunder. Vi er begrænset af ikke at have adgang til noget kabelnet i resten af området, så længe Trefor har en eksklusivaftale med TDC. Derfor har vi for tiden ikke mulighed for at opsøge nyt marked dér. Det oplagte havde ellers været at lade Trefors kunder kunne vælge mellem TDC og Stofa som leverandør og på den måde få bedre priser,« mener Ole Fruekilde Madsen.

Han mener, at TDC mere og mere nærmer sig at blive et monopol.

»På TV-markedet har vi en aktør, som næsten har monopol og nu bare får styrket sin markedsposition. Danmark har ikke brug for et nyt monopol men to, maksimalt tre, stærke aktører på TV-markedet, så der er konkurrence, og forbrugerne får de bedste priser,« siger Stofa-direktøren.

Waoo falder fra hinanden

Trefor melder sig nu ud af Waoo, hvad Sydenergi selv gjorde kort efter overtagelsen af Stofa.

»Jeg er helt enig i, at der er stor uenighed i Waoo. Derfor valgte vi at trække os ud. Trefors aftale med TDC vil få en eller anden konsekvens for de ejere, der sidder bag Waoo. Det ser jeg som en strategisk mulighed for os. At levere TV, bredbånd og telefoni handler om skala. Med store infrastrukturinvesteringer kræver det, at der er mange kunder med til at finansiere det og skaffe konkurrencedygtige priser. Jo flere kunder vi står med i vores kurv, jo bedre står vi over for programselskaber som Viasat, TV 2 m.fl. Hvis selskaberne bag Waoo revurderer, hvad der skal ske med Waoo, er vi klar til at tale samarbejde,« siger Ole Fruekilde Madsen.

Stofa har omkring en halv million kunder, hvoraf stort set alle har TV, og omkring 250.000 desuden har bredbånd.

TDC købte selv DONG Energys nordsjællandske fibernet i 2009 for 425 millioner kroner, og i november 2013 købte TDC den sjællandske TV- og bredbåndsudbyder ComX for et ikke-offentliggjort beløb.