Stofa-kunder narres ved rejsefup

Svindlere forsøger at skaffe bankoplysninger ved at ringe til kunderne og fortælle, at de har vundet en rejse.

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et telefonopkald i aftentimerne med den tilsyneladende glædelige besked om, at man har vundet en rejse til Florida, er et forsøg på at franarre kunder hos landets næststørste kabel-TV-selskab, Telia Stofa, deres bankoplysninger.

»Til lykke. Du har vundet en rejse for fire personer til Florida. Gevinsten udbetales i samarbejde med Stofa,« lyder det i telefonen.

Man skal »bare« lige give personen i røret nogle bankoplysninger, før billetten er hjemme.

Sikkerhedschef: Pas på!

»Opkaldet er blot en gammelkendt variant af de mange svindelnumre, som går ud på at få folk til at opgive kreditkort- eller netbankoplysninger. Senest gik det ud over kunder i Danske Bank, som via flot udførte e-mails blev forsøgt narret til at give de følsomme oplysninger videre. Vi ser det desværre hele tiden og kan kun henstille til kunderne om at være årvågne og passe på,« siger Stofas sikkerhedschef, Torben Mellerup.

Hvor Stofa sorterer såkaldte »phishing«-beskeder fra i sine spamfiltre, er det straks mere umuligt at sikre mod, at svindlere ringer til Stofa-kunderne.

»Det er svært at gøre andet end at råbe op og advare. Ramte kunder bør melde det til politiet, hvis de bliver udsat for svindelnumre,« siger Torben Mellerup.