Største bøderegn i historien? Så meget har »dieselgate« kostet Volkswagen

Regningen for at have fiflet med målingen af udledning fra Volkswagen-biler vokser og vokser. Fredag blev der lagt 19,5 mia. kr. til regningen, og mere er i vente.

Bøderne fra dieselgate-skandalen bliver ved med at hobe sig op for Volkswagen. Fold sammen
Læs mere
Foto: ALY SONG

Den tyske bilgigant Volkswagen fik fredag endnu en regning for, at koncernen i perioden 2009-2015 snød med målingen af udledning fra koncernens dieselbiler.

Det skete da en forbundsdommer i Detroit stadfæstede, at Volkswagen skal betale 2,8 mia. dollar eller 19,5 mia. kr. i bøde.

Bøden er en del af et 4,3 mia. dollar (29,5 mia. kr.) stort forlig, som bilkoncernen indgik i USA i januar i år.

Skandalen blev en realitet i efteråret 2015, da Volkswagens ledelse erkendte, at virksomheden havde snydt og installeret særligt software i 11 millioner dieselkøretøjer. Softwaren fik det til at se ud som om, bilernes udstødning forurenede betydeligt mindre, end det var tilfældet.

Siden har Volkswagen fyret topchefen,  og tyskerne er blevet tvunget til at indgå aftaler om tilbagekøb af biler og erstatninger i milliardklassen. Aktiekursen har også taget sig en gevaldig rutsjetur i nedadgående retning.

Med den seneste bøde i Detroit er Volkswagens samlede udgifter til skandalen oppe på 21 mia. dollar eller 144 mia. kr. Det skriver tyske Handelsblatt.

Og der er flere udgifter i vente. Flere amerikanske stater har også sager kørende mod Volkswagen, ligesom der er sager på vej på vegne af kunder i en række lande over hele verden.

Volkswagens egen vurdering af, hvad sagen kommer til at koste, ligger i øjeblikket på omkring 25 mia. dollar eller godt 170 mia. kr.

Samtidig står både storinvestorer og småaktionærer i kø med sagsanlæg på grund af de tab, de led i forbindelse med de voldsomme kursfald, da skandalen blev kendt i efteråret 2015. Ifølge Handelsblatt ligger der i øjeblikket mere end 1.500 klager ved landretten i Branschweig med krav på i alt 8,8 mia. euro eller ca. 65 mia. kr.