Størrelsen fastlåser TDC

TDCs størrelse står i vejen for opkøb af en af konkurrenterne, siger topchef Carsten Dilling, som vil fortsætte med at købe små virksomheder op i Skandinavien. Imens arbejder »3« sig stor og ser ingen ende på priskrigen.

TDC kan ikke købe sig ud af mobilkrigen i Danmark på grund af sin dominerende position. Arkivfoto: Torkil Adsersen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

TDC føler sig på grund af sin størrelse låst fast i spørgsmålet om, hvilket af de store teleselskaber der skal købe en konkurrent ud af Danmark for at stoppe den udmarvende priskrig. Til gengæld agter TDC på ingen måde at holde sig tilbage med mindre opkøb.

Det siger TDCs topchef, Carsten Dilling, oven på torsdagens regnskab for april-juni, hvor Danmarks største teleselskab igen måtte vinke farvel til 36.000 fastnet- og 36.000 mobilkunder, som lægger sig til den masseflugt, som de seneste to år har søgt til TDCs konkurrenter, navnlig Telia og »3«. TDC går også beskedent tilbage i både omsætning og på driftsresultatet, men tjener fortsat penge.

»Der er masser af rygter og snak om opkøb. Vi har meget svært ved at være proaktive på noget i Danmark på grund af TDCs størrelse, men det vil være velkomment og sundt for markedet at få færre spillere. Det kan vi dog ikke basere vor forretningsplan på, når vi ikke kan agere,« siger Carsten Dilling til Berlingske.

Ikke frikadeller nok til alle

Han mener omvendt, at »der ikke er så meget, der rører på sig« i øjeblikket.

»Vi har mere travlt med, hvordan vi kan konsolidere forretningen i Danmark, Sverige og Norge, hvor TDC arbejder, og vi har fået lidt bedre mulighed for at foretage mindre opkøb, som vi kan koble på TDC. Der er masser af gode, også mindre, virksomheder, som kan tilføre TDC nye løsninger, som kan være med til at styrke den nordiske forretning, som er hårdt presset,« siger Carsten Dilling.

Både eksperter og telebranchen selv er enige om, at der er mindst ét teleselskab for meget i Danmark i forhold til befolkningstallet.

»Der er ikke mad nok på bordet til fire pensionærer – der er en, der ikke får frikadeller. Befolkningen er ikke stor nok til at kunne brødføde fire store selskaber,« konstaterer administrerende direktør Morten Christiansen fra »3« over for Berlingske.

Han oplever heller ikke, at der er nogen løsning i sigte.

»Der er ikke kommet noget nyt til torvs. Det er de samme spekulationer, og antydninger, som vi har hørt i et års tid, men der sker ikke noget. De må bide til bolle, hvis de vil noget,« siger han med henvisning til udtalelser fra både Telenors og Telias topchefer hen over sommeren om mulighederne i Danmark.

Prisfald vil fortsætte

Telias koncernchef, Johan Dennelind, sagde ved regnskabsfremlæggelsen 17. juli, at »Danmark er midt i vor nordisk-baltiske kernestrategi, hvor vi ønsker at være stærke, hvor vi ønsker over tid at opnå en bæredygtig lønsomhed, så vi er opsat på at se på muligheder i Danmark«. Telenors koncernchef, Jon Fredrik Baksaas, lod forstå, at »alle muligheder står åbne« i Danmark.

»Telenors indtjeningsgrad i Danmark er nu nede på ti procent, det er en katastrofe. Telias på 14,5 procent er en smule bedre, mens TDC er som et stort, mørkt imperium i »Ringenes Herre«, hvor man ikke rigtigt ved, hvad der foregår bag portene. Vi ligger på 28,4 procent i indtjeningsgrad og har fordelen at være nyere og dermed have nyere IT-systemer samt bygget kundebasen op, mens priskrigen eskalerede. Vi har stadig manøvredygtigheden med en markedsandel omkring 14 procent, men det bliver sværere, når man når 20-25 procent,« siger Morten Christiansen fra »3«.

Han tror ikke på, at de konstante prisfald kan ændres.

»Med fire spillere kan vi ikke ændre på, at priserne fortsætter nedad. Prisspørgsmålet er meget, meget vigtigt for danskerne. Vi har kollektivt opdraget markedet til, at det skal være billigt og uden bindinger. Folk vil ikke have en stor fast regning, men hellere tilkøbe, hvad de skal bruge. Modsat i Sverige henter vi i Danmark alle vore kunder fra kollegaerne/konkurrenterne – der er ingen nye kunder at hente,« siger »3«-direktøren.

Konkurrenceundersøgelse lurer

TDC har en unik stilling i Europa, fordi TDC er størst på alle områder: Fastnettelefoni, mobiltelefoni, internetforbindelser og TV. Derfor er TDC pålagt særlige forpligtelser i forhold til prissætning og levering, så alle f.eks. skal kunne få en fastnettelefon, uanset hvor man bor, og til samme pris overalt i landet.

TDC har imidlertid gennem de seneste år købt en række mindre virksomheder op, hvor købssummen ligger under den grænse, hvor myndighederne skal ind og godkende opkøbene. Senest blev bredbåndsudbyderen ComX opkøbt i efteråret 2013.

Daværende erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) satte sidste år Erhvervsstyrelsen til at undersøge konkurrencesituationen på bredbåndsmarkedet for at få afklaret, om der er behov for nye indgreb for at sikre mod monopoler i den danske televerden. Undersøgelsen vil være klar »i løbet af efteråret 2014«, fordi den har vist sig mere omfattende end oprindelig tiltænkt. Produktivitetskommissionen foreslog i sin analyse af den danske infrastruktur at overveje at splitte TDC op i to dele, så alle netværk samles i et selvstændigt selskab, som resten af TDC så kan leje sig ind på på fuldstændigt samme betingelser som alle TDCs konkurrenter.