Større Panamakanal kan presse Mærsk og konkurrenterne

Skibe med plads til helt op til 13.000 tyvefodscontainere (teu) vil nu kunne sejle via kanalen

Foto: Alejandro Bolivar. Skibet Lycaste Peace var det første til at bevæge sig igennem Panamakanalen efter udvidelsen åbnede d. 26 juni 2016.
Læs mere
Fold sammen

Panamakanalen er for nylig blevet udvidet, og det giver rederierne mulighed for at sejle med langt større skibe gennem passagen, men de bør ikke være alt for glade, for priserne kan blive presset ned af udvidelsen.

Det vurderer i hvert fald selskabet Xeneta, der sammenligner priserne på fragter på de globale shippingruter.

»For det første skal disse neopanamax-skibe (skibe, der kan være i den nye sluse i Panama-kanalen, red.) tiltrække ny handel til denne rute, og det kan i starten få dem til at holde raterne kunstigt lave - det sidste industrien har brug for«, siger Patrik Berglund, der er administrerende direktør for Xeneta, til selskabets hjemmeside.

»Derudover gælder det faktum, at flere skibe kan blive i stand til at konkurrere på den amerikanske østkyst, og det vil kunne presse raterne yderligere ned«, siger han.

Skibe med plads til helt op til 13.000 tyvefodscontainere (teu) vil nu kunne sejle via kanalen som følge af nye og større sluser samt gravearbejde i kanaler og søer på ruten, der forbinder Stillehavet til Atlanterhavet. Tidligere var den maksimale kapacitet på omkring 4500 teu per skib.

Patrik Berglund fra Xeneta peger på, at tendensen med at holde fragtraterne kunstigt lave kan blive yderligere forstærket af, at flere rederier snart får leveret megaskibe med en kapacitet på 18-20.000 teu. Det gælder blandt andet rederiet MSC, som har fire skibe af den størrelse på vej.

»Det ligner, hvad der kunne blive en forestående økonomisk katastrofe for et segment, som lige nu er præget af konsolidering, dannelsen af nye alliancer og løbende usikkerhed«, siger Patrik Berglund.

Rater giver dystre udsigter

Udsigten til en forværring af fragtraterne er en skidt nyhed for rederierne. Priserne har i 2016 nået historisk lave niveauer, hvor en kombination af sløv økonomisk vækst og for mange skibe på vandet har sendt priserne langt ned.

Herhjemme formåede Maersk Line, A.P. Møller-Mærsks containerrederi, akkurat at levere et overskud i første kvartal, men mange af konkurrenterne har sejlet med minus.

Maersk Line sagde i forbindelse med udvidelsen af Panama-kanalen, at det nu giver mening at sejle de større ruter fra Fjernøsten til den amerikanske østkyst via Panama ? de har ellers hidtil taget omvejen via Suezkanalen på grund af skibenes størrelse på 8-9000 teu.

»Nu er der et reelt alternativ for større skibe, som i dag kun sejler via Suez, så det har vi tænkt os at gøre brug af. Der er kortere afstand, og det er billigere, og dermed kan vi give et bedre produkt til vores kunder«, sagde Søren Toft, driftschef i Maersk Line, til Ritzau Finans i juni.