Stine Bosse: »Mænd taler til mænd«

Legos anstrengelser for at få flere kvindelige cheftalenter frem i geledderne får ros fra erhvervskvinden Stine Bosse. Virksomhedernes ansættelsespolitik bør afspejle, at mænd og kvinder tænker forskelligt, siger hun. Hos headhuntervirksomheden Mercuri Urval er der øget fokus på »kvindevenlige« jobopslag.

Foto: Liselotte Sabroe. Erhvervskvinden Stine Bosse er begejstret for Legos initiativ, der skal få flere kvinder ind i chefkontorerne i den danske legetøjskoncern.
Læs mere
Fold sammen

Når talentfulde kvinder sætter kurs mod chefstillinger i Lego er chancen for succes større, end den har været længe. Den danske legetøjskoncern satser på jobopslag, der med ord, udtryk og form i særlig grad appellerer til kvindelige ansøgere. Og det er et helt nødvendigt initiativ, som andre virksomheder burde kopiere på stedet, mener erhvervskvinden Stine Bosse.

»Vi har forskellige udtryk. Og det skal både mænd og kvinder, der beskæftiger sig med ledelse, forstå. Det er rigtig godt, at den her problemstilling har fået topledelsens opmærksomhed,« siger Stine Bosse.

Den tidligere Tryg-boss er overbevist om, at bestemte udtryksformer og ordvalg i et stillingsopslag har afgørende betydning for, om kvinder har lyst til at søge jobbet.

Kan du give et konkret eksempel på, hvordan forskellige formuleringer i jobannoncer appellerer forskelligt til mænd og kvinder?

»Hvis man er vant til at skrive et eller andet i retning af: Du skal håndtere enhver konflikt effektivt. Kunne man i stedet udskifte det med: Du skal altid være opmærksom på, når der opstår konflikter, at du får tilrettelagt processer, som fjerner dem. Det læser kvinder,« siger Stine Bosse.

Den 54-årige erhvervskvinde mener, at danske virksomheder bør lægge mere »kvindelighed« ind i deres rekrutteringsprocesser. Det vil uden tvivl gøre en forskel, vurderer hun.

Kritikere vil jo så sige, at virksomhederne ikke bør gøre forskel på kønnene og derfor heller ikke bør henvende sig forskelligt til mænd og kvinder...

»Vrøvl! Det er noget vrøvl. Det har intet at gøre med at lave forskel. Hvis man ikke er opmærksom på, at kvinder og mænd bruger forskellige ord og tænker forskelligt, så taler mænd til mænd. Og derfor er det fantastisk, at Lego er blevet opmærksom på den problemstilling. Det går ikke ud over nogen. Det gør, at kvinder får en bedre mulighed. Og det skal der til. Længere er den ikke,« siger Stine Bosse.

Hos headhuntervirksomheden Mercuri Urval er det et budskab, som administrerende direktør Christian Kurt Nielsen kan genkende. Headhunter-direktøren har i over 25 år arbejdet med at finde de rette personer til de rette job og er ikke i tvivl om, at der er forskel på, hvordan mænd og kvinder opfatter bestemte formuleringer i stillingsopslag. Mercuri Urval har derfor holdt møder med sprogforskere fra Københavns Universitet for at komme nærmere på, hvordan det »semantiske snit« skal lægges.

»Vi har kigget på, om vi kommunikerer på en måde, som inkluderer alle. Om de ord, vi bruger, har en tendens til at rette sig mod særlige grupper eller frastøde andre. Det har vi arbejdet meget med,« siger Christian Kurt Nielsen.

Han har fra sin dagligdag i Mercuri Urval konkrete erfaringer med, at det gør en forskel at formulere jobopslag anderledes end tidligere, hvis man gerne vil styrke sin ambition om at sikre en mere lige kønsfordeling i ansøgerfeltet.

»Det er vores opfattelse. Og vi arbejder meget med det. Hvis vi går efter et ansøgerfelt med en divers struktur, så skal vi formulere os på en anden måde«, siger Christian Kurt Nielsen.

Ifølge et notat fra erhvervsstyrelsen fra februar i år er kønsfordelingen i bestyrelserne i de største danske virksomheder sådan, at der gennemsnitligt er 15 pct. kvinder og 85 pct. mænd.