Stik fingeren i jorden og hovedet ned i maskinrummet

Ordet strategiudvikling kan skræmme de fleste væk, men ifølge en strategiudvikler kan langt de fleste selv klare strategien.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Markedet er i konstant udvikling og derfor er virksomhedernes største udfordring løbende at få omdefineret sig selv og tilpasset sig den nye markedssituation.

Med andre ord skal virksomhederne konstant udvikle og forfølge nye strategier. For nogle lyder strategiudvikling som et af tidens smarte ’buzzwords’ - noget stort anlagt, akademisk og fremmedgørende, eller i hvert fald noget der er dyrt at købe sig til - og måske endda også er spild af penge.

Men ifølge strategiudvikleren fra firmaet Cococo og forfatteren til flere bøger om samme emne på Børsens Forlag, Lars Bo Hansen, er strategier - ikke overraskende - nødvendige for en virksomheds overlevelse.

Men virksomhederne - og særligt ikke de mindre - behøver ikke at tage de store akademiske briller på eller at hive dyre konsulenter ind for at skabe strategiudvikling.

De arbejder til hverdag med masser af strategier, der bare ikke er formulerede, fokuserede og forankrede i organisationen. Og at få det gjort er, hvad strategiudvikling, ifølge Lars Bo Hansen, handler om.

- En af grundene til at mange mindre virksomheder kløjes i ’strategiudviklingen’ er, at det er blevet gjort for indviklet. Det virker akademisk og som noget vi gør for at gøre bestyrelsen, ejerne og banken glade. Men det er slet ikke indviklet og det er noget vi kan bruge, siger Lars Bo Hansen, der mener, at komplekse udfordringer helt uberettiget har kaldt på komplekse løsninger.

I mange store virksomheder har man prøvet at sidde og regne den ud: Hvor meget vokser markedet næste år? Tiderne viser, at det kan man ikke.

Jo mere turbulente tiderne bliver, jo mindre kan du forudsige. Så man må erkende, at god strategi både består af mavefornemmelse og intuition, viden, realisme og så evnen til at følge op,” siger Lars Bo Hansen.

Læs også Hardwareforhandler gik til den bløde side.

Fire simple spørgsmålI bogen Strategiplanen har Lars Bo Hansen reduceret strategiarbejdet til fire spørgsmål, der kræver ærlige svar:

- Det kunne være: Hvad er virksomhedens langsigtede mål? Hvem er det, vi vil sælge til? Hvorfor skal kunderne vælge os? Og er der overensstemmelse mellem svarene? Angrib processen ud fra de fire spørgsmål og hold det enkelt. Stil konkrete forretningsmæssige spørgsmål og sørg for at svarene kan forstås af alle, pointerer han og fortsætter:

- Det skal ikke være noget palaver med, at ’vi vil skabe værdi for kunderne’. På gulvet skal man kunne forstå, hvad der forventes af en på mandag. Det er det der gør at strategien bliver til noget, siger Lars Bo Hansen.

For at skabe den bedste forankring i virksomheden opfordrer han til at involvere de ansatte der gerne vil bidrage til processen. Det samme gælder kunder, potentielle kunder og leverandører, som virksomhederne kan spørge om blandt andet ønsker og forventninger til et eventuelt samarbejde. - Den overordnede forretningsstrategi har selvfølgelig handlingsplaner i sig. Hvis man har besluttet sig for at skulle have nye kunder, så skal der hentes viden om, hvem de er, hvor mange de er og hvad er deres væsentligste parametre i en handel. Så kan man tage et møde med dem, spørge dem hvad de interesserer sig for, og hvad man kan gøre for dem. Det skal være praktisk og involverende – og ikke kun topledelsen, der laver arbejdet. Måske er det en sælger, der skal finde ud af, hvad der skal til for, at målgruppen vil købe hos dem, fastslår han og fortsætter

- Jeg ser det som en bred involverende proces, hvor man ikke skal have gået på handelshøjskolen, men man skal kunne driften. For jo bedre man er til drift, jo bedre er man til at udvikle og implementere en strategi, siger han og peger på, at en vigtig forudsætning for succes er, at der er en sammenhæng mellem, hvad de tror oppe på broen og hvad de gør i maskinrummet.

- Faren ved sådan en proces er, hvis man adskiller strategilægningen fra implementeringen. Hvis ledelsen lægger planen uden at have hørt ’maskinrummet’ og så siger: ”Vi går den vej”, så vil de fleste tænke, hvad er det han snakker om, hvis de ved fra 20 år i virksomheden, at det er det rigtige at gå den anden vej. Så skal man lave strategiudvikling, så hjælper det ikke, at lederne sætter sig med andre ledere og lægger strategi, siger Lars Bo Hansen.

Den gode strategiEn anden ting er, at den succesfulde strategi skal være let forståelig.

- Du skal kunne forklare en ny medarbejder strategien på fem minutter. Lyder det rigtigt, når man fortæller det? Er det en logisk og opnåelig strategi, der føles godt i maven? Er den det, så er det en god strategi. Der er ingen grund til lange teoretiske analytiske øvelser. Det her er forandring af den daglige adfærd, og det er det de små og mellemstore virksomheder gør hele tiden. De har bare ikke været så fokuserede på det. Men der er ingen tvivl om, at fokus virker. Det man fokuserer på lykkes man med, det man ikke fokuserer på, lykkes man ikke med. Strategi giver fokus. Og det er de små og mellemstore virksomheder har brug for lige nu.

Få mere at vide med Erhvervsbladet.dk Download gratis bøger om salg

Download gratis bøger om ledelse