Stigende udflagning af lastbiler

Kritik. Som årsag til udviklingen angiver en stor del af virksomhederne de forringede politiske rammevilkår i Danmark.

16,1 procent af de udenlandske lastbiler, der kører ind i Danmark, tilhører danske vognmænds udenlandske datterselskaber.

Det svarer til mere end hver syvende af de udenlandske lastbiler, der passerer den dansk/tyske landgrænse i nordgående retning.

Det fremgår af en særtælling, som International Transport Danmark (ITD) har foretaget i andet kvartal i år.

Særtællingen viser også, at kun en fjerdedel af alle lastbiler, som passerer den dansk/tyske landgrænse, og som benytter Scandlines-færgerne til/fra Danmark, er på danske nummerplader. For bare tre år siden var næsten halvdelen af de internationale biler hen over grænsen danske.

Det dramatiske fald i danske lastbiler i international transport modsvares af en tilsvarende stigning i tyske og østeuropæiske biler. Andelen af tyske og østeuropæiske lastbiler udgør nu henholdsvis 40,4 procent og 15,9 procent mod 26,6 procent for tre år siden.

Mangel på chaufførerSom årsag til udviklingen angiver en stor del af virksomhederne de forringede politiske rammevilkår i Danmark.

Samtidig er et stigende antal danske vognmænd søgt til udlandet for fortsat at kunne levere optimale transportløsninger til kunderne.

Det europæiske transportmarked er præget af øget samhandel, stigende godsmængder, mangel på chauffører og en meget stor konkurrence.

Formanden for ITD, vognmand Mogens Therkelsen, Padborg, siger i en kommentar til undersøgelsen, at en del af udviklingen er forventelig.

Vi agerer jo på et globaliseret marked, og mange virksomheder har behov for at flytte med kunderne ud, når de etablerer sig i udlandet, siger Mogens Therkelsen.

Dårlige rammevilkårDet er et meget stort problem, når mange vognmænd som årsag til udflagning angiver dårlige rammevilkår i Danmark.

- Branchen har rygende travlt, og der er mangel på chauffører og biler. Men også det danske bødekatalog på køre-hvile-tids-området har betydet, at mange nu er begyndt at omregistrere bilerne i udlandet. Vi kan simpelt hen ikke leve med det danske bødekatalog på køre-hvile-tids-området. Så jeg forstår godt, når virksomhederne etablerer sig i udlandet, siger Mogens Therkelsen.

I andet kvartal 2006 var 46 danske vognmænd etableret med et eller flere selskaber i udlandet. Det er fortrinsvis i Tyskland, Polen, Luxembourg og Litauen.

Over 1.800 danske lastbiler kører med udenlandske nummerplader, hvilket er 300 flere end året før.

Den samlede lastbiltrafik til Danmark er i de seneste tre år steget med 15,4 procent.