Stigende salgspriser opvejede valutamodvind for Hartmann

Emballagevirksomheden Brdr. Hartmann havde modvind fra valutaer i andet kvartal, men stigende salgspriser opvejede delvist de negative effekter. Samtidig ventes både andet halvår og 2015 at blive bedre.

Emballagevirksomheden Brdr. Hartmann bliver reddet af stigende salgspriser Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjørn Kähler
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Udviklingen i Europa var stabil i 2. kvartal, og i Nordamerika øgede vi fortsat andelen af premiumprodukter. Valutakurserne lagde dog en dæmper på resultaterne i den nordamerikanske forretning, der som forventet også var påvirket af den igangværende udvidelse af produktionen, siger administrerende direktør Ulrik Kolding Hartvig i regnskabet.

Hartmanns omsætning faldt til 351 mio. kr. fra 370 mio. kr. Driftsresultatet skrumpede lidt til 17 mio. kr. fra 21 mio. kr., og bundlinjen bakkede til 11 fra 13 mio. kr.

For hele 2014 fastholdes forventningerne om en omsætning på 1,6-1,7 mia. kr. Overskudsgraden (EBIT-margin) ventes stadig at lande mellem 9,0 og 10,5 pct. mod 4,9 pct. i andet kvartal og 8,1 pct. i første halvår.

- Vi vil se effekterne af investeringen i Nordamerika allerede i andet halvår, og i Europa forventer vi fortsat resultatmæssig fremgang. Med de gennemførte initiativer får vi nu kapacitet til vækst på tværs af vores markeder, vurderer Ulrik Kolding Hartvig.

Udvidelsen i Nordamerika ventes uændret at være på plads i løbet af i år.

Hartmann lover derefter ny fremgang i 2015, hvor omsætningen ventes at stige til 1,7-1,8 mia. kr., mens EBIT-marginen vil blive forbedret til 9,5-11 pct.