Stigende priser sikrer fremgang for Rockwool

Fortsat stigende priser sikrer isoleringsvirksomheden en solid fremgang, der også særligt holdes oppe af markederne i Kina og Nordamerika.

Rockwool sælger blandt andet godt i Kina og et nyt brandregulativ i det store land gør ikke forventningerne mindre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen
Kinesere, der nu foretrækker at isolere med ikke-brandbart materiale, og generelt højere priser er blandt andet med til, at Rockwool kommer ud af første halvår med et godt resultat.

Isoleringsvirksomheden fremviser i halvåret en vækst i omsætningen på 9 pct. til 6.852 mio. kroner.

Driftresultatet (EBITDA) gik ligeledes frem til 944 mio. kroner, som er en forbedring af driftsmarginalen i forhold til første halvår 2011 på to procentpoint til 14 pct. Resultatet før skat steg med 136 mio. kroner til 430 mio. kroner.

Rockwool har hævet priserne gennem det seneste halve år, og det afspejler sig i den øgede omsætning, selvom prisvæksten ifølge regnskabet er blevet mindre i sidste kvartal.

Rockwools isolering sælger blandt andet i godt i Nordamerika, mens det i Europa er Frankrig, Tyskland og ikke mindst Polen, der er motorerne. Desuden bliver Rockwool også hjulpet på vej af ny kinesisk lovgivning og fokus på energibesparelser.

"I Asien og specielt i Kina stiger efterspørgslen efter ikke-brændbare isoleringsmaterialer, og efterspørgslen bliver sandsynligvis endnu større, når de nye kinesiske brandregulativer træder i kraft," lyder det i regnskabet.

Isoleringsvirksomheden fastholder overordnet forventningerne til årsresultatet, men skruer dog 100 mio. kroner ned for investeringerne til 1.200 mio kroner.

For 2012 som helhed venter Rockwool et nettoresultat på 650-700 mio. kroner efter minoriteter og en vækst i omsætningen på til 14,4 mia. kroner, hvilket svarer til en fremgang på fem pct. i forhold til sidste år.

Sydbank forventer, at Rockwool opjusterer forventningerne for 2012 senere på året.

Rockwool er verdens største producent af stenuld til isolering og samtidig en af de førende på mineraluld. Selskabet kan desuden melde om 363 flere fuldtidsansatte i årets første seks måneder som følge en ny fabrik i Rusland og øget produktion i Indien og Nordamerika.