Stigende global efterspørgsel efter ost gavner dansk selskab

Omsætningen stiger i den danske ingrediensvirksomhed Chr. Hansen og slår analytikernes forventninger.

Foto: Asger Ladefoged.
Læs mere
Fold sammen

Salget af kulturer til yoghurt, enzymer til osteproduktion og farvestoffer til alverdens fødevarer steg i første kvartal 2016/2017 for den danske ingrediensvirksomhed Chr. Hansen.

Omsætningen voksede 11 procent, når man ikke tæller opkøb med. Det er bedre, end analytikere havde forventet. Også Chr. Hansens administrerende direktør, Cees de Jong, er tilfreds.

- Resultaterne i første kvartal gav os en god start på året, og vi fastholder vores forventninger for hele året. Både Food Cultures & Enzymes og Natural Colors leverede stærk organisk vækst og forbedrede rentabiliteten, siger han i regnskabet.

Fremgangen er blandt andet et resultat af, at det globale marked for ost voksede to procent i løbet af kvartalets tre måneder.

Chr. Hansens største forretningsområde, der producerer kultur og enzymer til mejeriindustrien, havde den største vækst på 10 procent uden opkøb.

Selskabet kom alt i alt bedre end ventet ud af første kvartal af det skæve regnskabsår 2016/17, der i virksomheden løber fra 1. september til 30. november.

Omsætningen landede på 241,7 millioner euro, og overskuddet af den primære drift lød på 65,5 millioner euro.

Til sammenligning havde aktieanalytikerne ventet en omsætning på 238,2 millioner euro og et driftsoverskud før særlige poster på 62,0 millioner euro, viser estimater fra Ritzau Estimates.

I samme periode året før var omsætningen på 214,4 millioner euro, hvilket gav et plus på driften på 54,0 millioner euro.