Stifterne af københavnsk madimperium uenige om vækstplaner

Den ene af stifterne af den københavnske mad- og restaurantkæde Cofoco har sagt stop for de risikofyldte projekter. Dermed bliver det oprindelige selskab splittet op, og nye selskaber vil blive drevet uafhængigt af restauranterne.

Cofoco-ejere Christian Lytje og Torben Klitbo løber fremover i hvert sit tempo. Torben Klitbo (th.) betegner sin kompagnon som »økonomen«, der fremover ikke vil være med til så mange nye sats. Arkivfoto: Martin Stampe Fold sammen
Læs mere

Ni restauranter i København og fire take-awaysteder, cateringservice, festlokaler, onlinesalg af madoplevelser, forpagtning af hotel i Frankrig, konsulentvirksomhed til fødevarebranchen, et madmagasin og sidst men ikke mindst et storkøkken, der producerer mad til supermarkeder, frokostordninger og cafeer.

Tiden er blevet brugt flittigt for Torben Klitbo og Christian Lytje, der har dannet makkerpar siden 2006, hvor de skabte den første Cofoco-restaurant. På lidt over syv år har de opbygget en forgrenet forretning, der når ud i alle afkroge af maduniverset.

Vækstambitionerne og hastigheden i ekspansionsplanerne har dog ikke efterladt meget plads til en sund bundlinje, der de seneste fire år har blinket rødt.

»Koncernen vil gerne vokse hurtigt. Alle penge, og lidt til, investerer vi i den ambition,« fortæller medstifter og idémand Torben Klitbo om ambitionen for Cofocos forretninger.

Enigheden om graden af risikovillighed i koncernen er dog nu ophørt mellem de to stiftere. I det seneste årsregnskab kan man læse sig til, at storkøkkenet Cofoco Airport Solutions A/S, konsulentforretningen Eventyrministeriet, onlinebutikken Madbilletter.dk, madmagasinet Copenhagen Food og takeawaydelen Le marché er blevet købt ud af det oprindelige selskab. Derudover er forpagtningen af et hotel i Frankrig ophørt.

Det er Torben Klitbo selv og en ny investor, der har købt de forretningsområder ud af det oprindelige selskab. Ifølge Torben Klitbo er det ingen hemmelighed, at det er restauranterne, der kører rigtig godt, hvorimod flere af de andre forretninger kræver mere at trække i gang og har en større grad af risiko indbygget.

»Christian har haft et ønske om fremover kun at være aktiv omkring restauranterne og ikke løbe den risiko, der er forbundet med de andre aktiviteter. Han er økonomen i forholdet og har ikke den samme passion for de nye forretningsområder, som jeg har,« forklarer Torben Klitbo.

Ikke tilfredsstillende

Årets resultat for koncernen bærer præg af et år med høj risiko og mange nye projekter, der endnu ikke er profitable.

Et minus på 3,3 millioner kroner og en negativ egenkapital på 3,6 millioner kroner pryder årsregnskabet for sidste år fra Copenhagen Food Consulting, der vil være det sidste, hvor alle koncernens aktiviteter er samlede.

»Det er ikke tilfredsstillende at tabe de her penge, men det skal også siges, at det har været en kalkuleret risiko. Det er grunden til, at vi fik August ind (August Lund, red). Han er manden med de penge, som er forudsætningen for, at vi fortsat kan vokse og blive endnu større,« siger Torben Klitbo.

August Lund kom til som investor sidste år og har en baggrund fra den finansielle verden i blandt andet London.

Torben Klitbo vil stadig være aktiv i alle Cofocos aktiviteter, hvor Christian Lytje kun vil være en del af restauranterne i Copenhagen Food Consulting.

Bundlinjen i det selskab vil se væsentligt anderledes ud næste år, lyder det fra Torben Klitbo, der forudser en tocifret bundlinje ud fra udviklingen i restauranterne i årets første seks måneder.

Det koster at satse

Mens de ni københavnske restauranter ifølge Torben Klitbo klarer sig fornuftigt, er det investeringerne i Cofoco Airport Solutions, der trækker den anden vej. Cofoco overtog i 2011 Lufthansas storkøkken ved Københavns Lufthavn med øje på at blive leverandør af færdigretter til supermarkeder, lufthavnens cafeer, kiosker og – på sigt – flyselskaber.

»Da vi begyndte i november 2011, var vi syv mand i Kastrup, og nu er vi 60 mand. Læg dertil den investering i maskiner, udstyr og bare det at komme ind på markedet. Det har kostet mange penge – måske også mere end vi havde regnet med fra begyndelsen. Men vi tror så meget på det her projekt, at vi gerne løber den risiko. Men det er ikke alle, der vil eller skal det,« forklarer Torben Klitbo.

Køkkenet leverer i dag færdigretter og frostmad til Superbest, DSB, 7eleven og flere af Københavns Lufthavns cafeer og kiosker.