Sticks’n’Sushi sætter store vækstplaner på pause efter flere års fremgang

De har haft stor succes, men Sticks’n’Sushi er nu tvunget til at sætte tempoet ned og vokse i et roligere tempo efter er år, som gav underskud.

Sticks’n’Sushi har åbnet en række restauranter uden for Danmark – bl.a. ved Covent Garden i London. I alt ni restauranter er blevet etableret i Storbritiannien.   Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Sticks’n’Sushi tager en dyb indånding efter flere års høj vækst. Den ellers succesfulde sushi-kæde kommer ud af året med underskud og sætter de helt store ekspansionsplaner på pause. Fokus er nu på de tre kernemarkeder: Danmark, Storbritannien og Tyskland.

Kæden har i regnskabsperioden øget omsætningen med ti procent og nåede 539 millioner kroner. Alligevel kom Sticks’n’Sushi ud med et underskud på 15,7 millioner kroner.

»Det er svært både at have succes med vækst på toplinjen og på bundlinjen samtidig. Jeg er ikke overrasket over, at det er sådan. Men vi er et godt sted nu, og vi ser, at mange af de investeringer, vi har foretaget, begynder at betale sig tilbage,« siger topchef Andreas Karlsson.

Sticks’n’Sushi har i løbet af året skiftet ud på topposten, og Andreas Karlsson, der har stået i spidsen for indtoget på det britiske marked, er blevet løftet op som øverste chef.

Den danske kæde har 22 spisesteder i København, London og Berlin og har tidligere haft store planer om at nå op på 100 restauranter og vokse i flere europæiske og senere amerikanske byer. Men i dag er meldingerne mere forsigtige, og opmærksomheden er nu på de tre byer, hvor kæden i forvejen er til stede.

»Visionen er stadig at tage konceptet til nye lande, men i de næste år handler det om at fokusere på vores eksisterende områder. Vi vil muligvis undersøge tysktalende områder som Schweiz og Østrig, men vi skal først og fremmest udvide i Berlin. En anden mulighed er at kigge på nogle af de andre store tyske byer,« siger Andreas Karlsson.

Drømmen om en dag at åbne en Sticks’n’Sushi i for eksempel New York ligger nu længere ude i fremtiden.

»Det er meget svært for europæiske brand at få succes i USA. Derfor vil det amerikanske marked først blive interessant for os senere,« siger Karlsson.

Brexit-usikkerhed mærkes ikke i London

Sushi-kæden har i det seneste år ekspanderet uden for landets grænser, primært i London, hvor to nye restauranter på King’s Road i den fashionable Chelsea-bydel og senest i Soho er blevet indviet.

I London har kæden nu ni restauranter, som alle oplever pæn vækst, selv om der er hård konkurrence på det britiske marked, der samtidig er præget af tvivl om, hvad Brexit kommer til at betyde.

»På trods af usikkerheden om Brexit går det godt i London. Folk stopper ikke med at gå ud og spise, bare fordi Brexit kommer, og indtil videre har vi ikke oplevet nedgang på grund af Brexit. Vi kan godt komme til at åbne flere restauranter i London, men nu skal vi se, hvad der sker med valget, og derefter vil vi kigge på nye lokationer. Men vi kommer ikke til at presse væksten, som vi har set nogle af vores konkurrenter gøre,« siger Karlsson.

Kæden har også åbnet en restaurant i Berlin, og efter en lang periode er tyskerne begyndt i højere grad at besøge den danske sushi-kæde.

»Det har været restauranter, hvor det har taget længere tid at nå derhen, hvor vi gerne vil have dem. Det gælder særligt for Berlin. Men vi kan nu se, at tyskerne er meget glade for vores restaurant, og vi kommer snart til at åbne endnu en,« siger Karlsson.

Sticks’n’Sushi åbnede i 1994 sin første restaurant i Nansensgade i København som en af de første restauranter i København, der specialiserede sig i japansk sushi serveret i nordiske omgivelser. Grundlæggerne var de japansk-danske brødre Kim og Jens Rahbek Hansen, samt danske Thor Andersen. I dag er virksomheden ejet af kapitalfonden Maj Invest Equity med 79 pct., men Kim Rahbek og Thor Andersen og nogle øvrige medarbejdere har de øvrige 21 pct.

Sticks’n’Sushi har cirka 1.200 ansatte og 22 restauranter, som mere end to millioner mennesker årligt spiser mad fra.