Sticks'n'Sushi endelig klar til at indtage Tyskland

Den danske restaurantkæde Sticks'n'Sushi fortsætter med at udvide. Kæden åbner nye restauranter både i Danmark, England og Tyskland i 2016.

Foto: Martin Sylvest Andersen. Sticks'n'Sushi er klar til at rykke ind i Tyskland.
Læs mere
Fold sammen

De har varmet op til det længe, men nu er det ganske vist: Den danske restaurantkæde Sticks'n'Sushi åbner i Tyskland, nærmere betegnet Berlin.

Ifølge Sticks’n’Sushis administrerende direktør, Kim Rahbek Hansen, åbner sushikæden sin første restaurant på det tyske marked senest i efteråret 2016. Han har sammen med den øvrige ledelse hos Sticks’n’Sushi i flere år ledt efter det helt rigtige sted at åbne på det tysksprogede marked, og de sidste forhandlinger om lokaler er ifølge direktøren ved at være på plads.

»Det tager tid at etablere sig på et nyt marked, og i Tyskland bruger man meget tid på at finde ud af, hvilken by og hvor i byen, man skal etablere sig,« siger Kim Rahbek Hansen, som også er medejer og medstifter af restaurantkæden.

Sticks'n'Sushi er så langt i Tyskland, at der både er stiftet selskab og etableret en organisation, der kan udrulle projektet. Restauranten i Berlin bliver omkring 500 kvadratmeter, og der bliver ifølge Kim Rahbek Hansen brug for omkring 60 medarbejdere.

»Det er meget vigtigt, at den første pæl på et marked står godt fast, så vi har været både grundige og kritiske i forhold til at åbne i Tyskland,« siger Kim Rahbek Hansen og tilføjer:

»Vi er også usikre. Det at tegne et lejemål i et fremmed land skal man være ydmyg omkring.«

Maj Invest Equity købte i 2013 49 procent af aktierne i Sticks ’N’ Sushi, og med en kapitalfond i ryggen er der skruet op for ekspansionstempoet.

I det forgangne år åbnede Sticks'n'Sushi tre restauranter inden for fire måneder. Samtidig udvidede restaurantkæden i London, hvor to restauranter blev til fire. Foruden åbningen af restaurant i Berlin er yderligere to restauranter på vej i England.

Sticks'n'Sushi tæller nu 14 lokationer, og det netop offentliggjorte årsregnskab viser et forbedret resultat.

Med selskabets ekspansion og solide resultater i de eksisterende restauranter fulgte en forøgelse af nettoomsætningen med 64,4 millioner kroner til 350,9 millioner kroner. Dermed er omsætningen over to år løftet med mere end 100 millioner kroner.

Årets primære nettoresultat (EBITDA) blev 31,2 millioner kroner mod 26,1 millioner kroner sidste år, svarende til en vækst på 20 procent. Årets nettooverskud landede på 9,8 millioner kroner sammenholdt med et overskud på 8,8 millioner kroner i regnskabsåret 2013/2014.

I lyset af investeringer i nye restauranter og etableringsomkostninger i det tyske marked på i alt 41 millioner kroner er Kim Rahbek Hansen tilfreds med regnskabstallene.

»Vi har investeret mange penge uden endnu at kunne se resultatet, så på den store bane er vi meget tilfredse med vores regnskab,« siger han.

Sticks’n’Sushi åbnede i marts 1994 i Nansensgade i det centrale København, da Kim Rahbek Hansen sammen med sin bror, Jens, og en fælles kammerat, Thor Andersen, mente, der manglede en sushirestaurant i byen.