Sterling i hastig vækst

Lavprisflyselskabet Sterling har fået øget antallet af flybilletter med 60 procent i løbet af det seneste år. Belægningsprocenten følger dog ikke helt med.

Sterling er gået fra at udbyde 250.000 flybilletter om måneden i 2006 til at udbyde 400.000 billetter om måneden i år. Et resultat af en ny strategi forklarer kommerciel direktør i Sterling, Michael T. Hansen.

»Vi satser mere på kortere forretningsruter. Desuden udnytter vi nu flyene til grænsen - de er i luften flere timer om dagen,« siger han til Jyllands-Posten.

Belægningsprocenten på afgangene er dog ikke fulgt med de hastige vækst i antallet billetter. I november sidste år var 74,1 procent af alle sæder i gennemsnit taget på hver afgang. I november i år er det tilsvarende tal på 65,9 procent.

Flere forretningsrejsende
Næste stop for Sterling bliver at stjæle forretningsrejsende fra den dyrere storebror SAS, siger Michael T. Hansen:

»Vores store udfordring er at få flere forretningsrejsende med i vores fly. Med det miks af ruter vi har planlagt, kommer vi ikke til at ligne SAS. Men vi går målrettet efter at skabe konkurrence på nogle af de SAS-ruter, hvor der tidligere var et reelt monopol med høje priser.«