Stena Line opsiger øjeblikkeligt samarbejde med gavekort-firma efter skarp kritik

Som følge af en »række meget kritisable forhold« hos Gavefeen har Stena Line droppet samarbejdet med virksomheden, som har solgt gavekort til rederiets minicruises.

Foto: JENS BUETTNER

Verdens største privatejede færgerederi, Stena Line, har med øjeblikkelig virkning opsagt samarbejdet med det danske firma Gavefeen.

Opsigelsen sker efter DRs TV-program Kontant onsdag bragte en udsendelse om, hvordan flere tusinde danskere i god tro har købt gavekort af Gavefeen til Stena Lines minicruises. Men når de modtog gavekortene, fik de ikke det, de regnede med.

»Der er flere årsager til, at vi nu har opsagt samarbejdet med Gavefeen, og det er klart, at oplysningerne fra Kontant er af en sådan karakter, at de har bidraget kraftigt til beslutningen. Vi kommer nu til at evaluere, hvordan vi skal arbejde med gavekort fremover,« siger Gitte Krog, salgs- og marketingchef for Stena Line i Danmark, i en pressemeddelelse.

Ifølge Kontants oplysninger er der aktuelt 15.000 aktive gavekort fra Gavefeen i omløb, som typisk sælges til en stykpris på mellem 300 og 600 kr. Det svarer til en omsætning på mellem 4,5 og 9 mio. kr.

Stena Line mener i dag, at der har været en »række meget kritisable forhold« hos Gavefeen og beklager, at en række indehavere af gavekort ikke har kunnet booke rejser.

Kunder med gavekort, som ikke har kunnet benyttes til booking, kan ifølge Stena Line sende deres gavekort til rederiet og få det ombyttet til et nyt gavekort, som gælder frem til 15. juni 2018. Ombytning sker for de kunder, som har et ubenyttet gavekort til ruten Frederikshavn-Oslo med udløb i fjerde kvartal 2017.

Direktør for Gavefeen, Jesper Høgfeldt Pedersen, afviste i Kontant-programmet, at gavekortene i flere tilfælde har været ubrugelige. Kunderne har derimod været for sent ude, forklarede han.

»De har bare ikke været ude i god tid. Det står på kortet, og det står også på den ordrebekræftelse, de får«, sagde han.

Berlingske forsøger at få en kommentar fra Jesper Høgfeldt Pedersen.