Stella McCartney bliver et klimavåben i luksussektoren

Den britiske modeskaber Stella McCartney er kommet i hus hos franske LVMH og skal hjælpe med at gøre luksusgigantens modevarer mere bæredygtige. Frem til sidste år var hendes modemærke ellers delvist ejet af LVMHs største rival, Kering. Hun er kendt for sin økobevidsthed og er en frontløber inden for etisk mode. Og så er der hendes berømte fædrene ophav…

Den britiske modeskaber Stella McCartney er kendt for at være imod brug af dyrematerialer som læder og pels og arbejder på at gøre modesektoren mere bæredygtig. Her præsenterer hun sin forårs-/sommerkollektion for 2019 i juni 2018 i Milano. Den er delvist inspireret af Beatles-filmen »Yellow Submarine« – hendes far er eksbeatlen Paul McCartney. MIGUEL MEDINA / AFP / Ritzau Scanpix

Stella McCartney er vant til at skille sig ud. Hun er opvokset som vegetar, før det blev mainstream. Hun lavede bæredygtig mode og veganertøj, da det var en skæv niche. Og så er der efternavnet. Hendes far er eksbeatlen Paul McCartney, og det har været både en fordel og en ulempe.

Men 18 år efter at hun etablerede sit eget modemærke, har den snart 48-årige britiske modeskaber for alvor fået tidens strømninger i ryggen. Hun er en frontløber, når det gælder om at gøre mode mere bæredygtig. Og derfor er det lidt af et kup, at den franske luksusgigant LVMH nu har fået hende i hus.