Statsrevisorer: DSB-strategi virker

Statsrevisorerne blåstempler DSBs strategi, men påpeger samtidig, at selskabet kan effektivisere langt mere og at det er tvivlsomt, om DSB kan nå strategiens mål for 2014.

Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

DSB har med succes rettet op på sit underskud ved at skære i personaleomkostningerne, reducere investeringerne og samtidig få flere kunder. 

Men selskabet har stadig en gæld på 16 mia. kr. og har mulighed for at effektivisere endnu mere. Sådan lyder konklusionen i en ny beretning fra Statsrevisorerne, der har set DSBs strategi "Sundt DSB" efter i sømmene. 

Uanset hvad bliver det dog ifølge Statsrevisorerne svært at nå strategimålene for i år, blandt andet fordi DSB har indgået aftaler med fagforeningerne, der gør det svært at afskedige tilstrækkeligt i år. Eksempelvis kan DSB ikke fyre overtallige håndværkere. 
 
"Trods forbedret effektivitet siden 2011 er der fortsat potentiale for yderligere effektiviseringer. Det er også usikkert, om DSB vil nå målene for ”Sundt DSB” ved udgangen af 2014," lyder det.

Kritik af borgerlig regering

Samtidig kaster statsrevisorerne et særdeles kritisk blik på den tidligere VK-regering, der får hårde ord med på vejen for ikke at have grebet ind overfor DSBs skrantende økonomi i årene 2007-2010. Først i 2011 tog Transportministeriet initiativ til at løse problemerne.

"Ministeriet foretog ikke større strategiske skift i bestyrelsen, selv om ministeriet fra 2008 i tiltagende grad var klar over, at DSB’s økonomi og på trods af, at ministeriets og DSBs dialog om DSBs økonomi var utilstrækkelig, valgte ministeriet ikke at foretage større strategiske skift i bestyrelsen," skriver Statsrevisorerne.