Statsbank reddede værfts milliardstore Mærsk-ordre

Det var kun takket være garantier fra den statslige koreanske udviklingsbank, KDB, at Mærsks nylige milliardbestilling af containerskibe hos Daewoo-værftet kom i hus.

Foto: Claus Fisker.
Læs mere
Fold sammen

Containerrederiet Maersk Line bestilte i juni 2015 11 nye skibe, kaldet den næste generation af Triple E-skibe, for 1,8 mia. dollar (12,3 mia. kr.) hos Daewoo Shipbuilding & Maritime Engineering (DSME) i Sydkorea. Det var samme værft, der byggede de 20 Triple E-skibe, som var verdens største, da de første blev søsat i sommeren 2013.

Det skriver shippingavisen Lloyd's List.

Siden er det kommet frem i medierne, at DSME døjer med alvorlige økonomiske problemer især efter en uheldig hånd i byggeri af offshore borerigge. Selskabet har varslet en restrukturering, og der er rygtet et driftstab i andet kvartal på hele 2,6 mia. dollar (knap 18 mia. kr.).

Og ifølge Lloyd's List har situationen været så alvorlig, at det kun var med tilbagebetalingsgarantier fra KDB, at Maersk Line ville gå med til at lægge den seneste milliardbestilling.

KDB har angiveligt lovet at arbejde med DSME's andre kreditorer for at holde skibsværftet, et af Koreas "tre store" sammen med Hyundai og Samsung, i gang.

Hos Maersk Line vil man ikke kommentere værftets økonomiske stilling eller garantierne fra KDB.

»Vi har fuld tillid til, at Daewoo vil levere skibene efter de specifikationer og den og tidsplan, vi har aftalt«, udtaler pressechef Michael Storgaard fra Maersk Line til Ritzau Finans.

Skibene skal efter planen leveres til den lyseblå containerflåde fra april 2017 til maj 2018. Oven i ordren på 11 skibe har Maersk Line option på at bestille yderligere seks skibe af samme type fra værftet.