Staten storshopper diesel, men ti elbiler skal vise deres værd i politiet: Berlingske tog på tur

Nye personbiler på diesel er passé. Undtagen i staten, hvor den dieseldrevne andel af vognparken under elbilernes sejrsrus er vokset. Blandt de større poster ligger politiets patruljevogne. Nu sættes der for første gang strøm til ti af dem.

To af de i alt ti nye elektriske patruljevogne indkøbt af Rigspolitiet er landet hos Københavns Vestegns Politi på politigården i Albertslund. Københavns Politi har fået fire, Midt- og Vestjyllands Politi to og Østjyllands Politi de sidste to. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Rimer Hansen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På tilkørselsrampen til motorvejen får speederen et ordentlig tryk.

Lydløst skyder den godt 2,7 ton tunge Volkswagen frem.

Ikke med helt samme rynkeopstrammende spark som Teslas accelerationsmonstre. Men med knap 300 hestekræfter vil den altså stadig gerne frem i verden denne mandag ved middagstid på Vestegnen.

Få sekunder efter løftes foden igen.

Det er trods alt en færdselsbetjent, som sidder bag rattet. Malet i hvide, gule og blå farver med blink på taget og »POLITI« skrevet hen ad siden vil det sende et dårligt signal, hvis patruljevognen af alle biler ikke overholder fartgrænsen på 110 kilometer i timen.

Medmindre der altså skal køres udrykning. Og det skal den snart, denne fuldt ud eldrevne VW ID.4 GTX, som Københavns Vestegns Politi netop har modtaget to af.

Som de første elektrisk uniformerede patruljevogne i Danmark har fire af landets politikredse for få dage siden fået leveret i alt ti styk, der i et pilotforsøg indsættes på lige fod med politiets øvrige patruljevogne.

Herefter skal erfaringerne afdække, hvor realistisk og hurtigt politiet generelt kan omstille deres patruljevogne fra diesel til el.

»Jeg er rigtig spændt på det og ser meget frem til at få testet vores to nye elbiler op mod de almindelige patruljevogne, så vi kan se, om de kan leve op til vores kørselsmønstre og patruljemønstre,« siger Morten Steen, der er vicepolitiinspektør og afdelingsleder for patruljetjenesten i Københavns Vestegns Politi.

Staten håbløst bagud

Berlingske er inviteret på tur i den nye patruljevogn af politiet samme dag, man i avisen og på nettet kan læse om statens indkøb af grønne personbiler og omstilling af vognparken – eller mangel på samme.

Tallene, som udover politiets patruljevogne indeholder indkøb af personbiler til alt fra Forsvaret til ministerier, styrelser, tilsyn og direktorater med mere, viser nemlig en milevid kontrast mellem statens indkøb af personbiler til de private bilkøbere samt landets virksomheder og kommuner.

På tværs af hele 2022 var 38,6 procent af alle nyregistrerede personbiler i Danmark grønne biler – defineret af den forhenværende S-regering som elbiler samt plug-in hybridbiler. I staten lød andelen blot på 10,3 procent.

I stedet køber staten stadig dieseldrevne personbiler, som resten af samfundet ellers efterhånden i høj grad ser bort fra.

Masser af dieselbiler.

Mens personbiler på diesel kun udgjorde 10,4 procent af alle nyregistrerede personbiler i Danmark i 2022, lød andelen i staten på 58,7 procent.

Faktisk bliver staten år efter år ved med at købe så mange dieselbiler, at andelen af dieseldrevne personbiler i statens aktive vognpark i dag er større, end den var ved udgangen af 2018.

Ved udgangen af 2022 rådede staten således over 5.331 dieselbiler ud af en aktiv vognpark på 6.675 personbiler – svarende til 79,9 procent. Ved udgangen af 2018 var tallet 77,5 procent.

Indsættes som ekstra vogne

Da Rigspolitiet i 2020 bestilte nye biler til sine hundepatruljer, faldt valget på den store stationcar Volvo V90 B5 med 235 dieselheste under motorhjelmen.

Dengang lød det, at modellen var valgt ud fra, at den har et højt niveau af sikkerhed for både hund og hundefører, ligesom hundenes velfærd – eksempelvis hvor højt de skal springe ind og ud – er et parameter.

Når man nu tester de ti nye elektriske patruljevogne, er et vigtigt element, hvor meget de i praksis når at lade op. For med skiftende arbejdsopgaver og skiftende hold, der bruger dem, holder en patruljevogn sjældent stille.

»Nogle kører mere eller mindre 24 timer i døgnet. Det skal vi se, hvordan elbilerne klarer. I testfasen har de patruljer, som nupper nøglerne til en af elbilerne, samtidig nøglerne til en almindelig patruljebil,« siger vicepolitiinspektør Morten Steen og uddyber:

»Det betyder, at hvis de for eksempel sidder med skrivearbejde, men pludselig skal ud til en hastende opgave og konstaterer, at der kun er få procent strøm på, kan de tage en almindelig patruljebil. Borgerne har førsteprioritet, og ingen kommer til at miste patruljedækning, fordi en elbil ikke er opladet.«

De nye elektriske patruljevogne skal indgå i politiets flåde som enhver anden patruljevogn, hvilket betyder, at de skal kunne indeholde den samme mængde udstyr. Noget, der indtil for nylig ikke var ret mange elbiler, som kunne. Fold sammen
Læs mere

Håbet er, at testen vil vise, at det i praksis slet ikke bliver et problem. På Vestegnen er politikredsen geografisk set forholdsvis ret lille, hvorfor rækkevidden nærmere bliver en udfordring for de to indsatte elbiler hos Midt- og Vestjyllands Politi.

Kan de følge med?

Og så er der den officielle tophastighed på en Volkswagen ID.4 GTX, der fra fabrikkens side er opgivet til 180 km/t.

Rigeligt hurtigt til alle, som følger landets fartbegrænsninger. Men det gør dem, politiet ofte skal have fat i, jo netop ikke.

Da topfarten er elektronisk begrænset, er det derfor en nærliggende tanke, om Rigspolitiet har bedt Volkswagen om at fjerne begrænsningen på de ti patruljevogne?

Det har politiet hverken lyst til at be- eller afkræfte.

På vej tilbage mod politistationen i Albertslund får to håndværkere i en varevogn store øjne, da den elektriske politibil triller op på siden af dem.

De har ikke foretaget sig noget ulovligt. Tværtimod har folk generelt meget travlt med at køre korrekt, når den karakteristisk lakerede bil med seks blå bogstaver på kølerhjelmen dukker op i bakspejlet.

Det er vist bare første gang, de ser netop sådan en patruljevogn.

Går forsøget på tværs af landet godt, kan det meget vel være, at både de og alle os andre inden for få år skal vænne os til synet.