Staten pøser millioner ud på regnen

Fond giver tocifret millionbeløb til udvikling af produkter, der kan løse en række problemer med regn - og spildevand. Stor gevinst for innovative virksomheder.

I de senere år har store skybrud sprængt rammerne for kloak­systemerne som her ved Lyngbyvejen i Københavns Kommunes nordlige udkant – et stensmut fra Skt. Kjelds-kvarteret, der er udset til pioner­område med hensyn til nye vandløsninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Virksomheder kan nu få op til 30 mio. kr. i støtte gennem Markedsmodningsfonden, der har erstattet Fornyelsesfonden, som også tidligere skød statslige midler i at skabe innovative løsninger i den offentlige sektor. Millionerne skal denne gang gå til at udvikle løsninger på kommunernes klimaproblemer med regn - og spildevand.

Indtil videre er tanken, at de midler, der bliver lagt i projektet fra Markedsmodningsfonden skal bruges på vandproblemer i tæt bebyggede boligkvarterer, hvor der f.eks. i hovedstaden har været decideret kaos, når skybruddene rammer byen.

Københavns Kommune er i gang med et projekt ved Skt. Kjelds-kvarteret på Østerbro, hvor de nye midler skal være med til at drive en udvikling frem.

»Der skal selvfølgelig udvikles pumper og beholdere, men det skal jo tænkes ind i design-sammenhæng. Vi kan ikke pege på én dippedut, før vi kender hele sammenhængen,« siger Lykke Leonardsen, områdechef ved Københavns Kommunes teknik- og miljø­forvaltning.

Stort potentiale

En af de virksomheder, der har stor erfaring med netop at rådgive om klimasikring og løsninger inden for feltet, er rådgiverfirmaet Niras, der har aktiviteter over hele kloden. Virksomheden spår store muligheder inden for området.

»Et er skybrud, hvor der skal sørges for at sikre mod vand i kældrene. Men der er også potentiale i nye løsninger, hvor hverdagsregnen bliver brugt,« fortæller Jens Christian Riise, tværgående projekt­leder hos Niras.

Virksomheden er netop nu med i ti projekter, der skal klimasikre skoler i Københavns Kommune. Her er regnvandet bestemt ikke kun et problem. »Hverdagsregnen«, der udgør 95 procent af nedbøren i Danmark, rummer nemlig potentialet til at skabe bedre miljø, f.eks. skøjtebaner, vandhaver og vandløb i skolegården. Det er blot nogle af de ting, de store mængder regnvand kan bruges til.

De nye projekter, der finansieres af Markeds­modningsfonden, bliver skudt i gang i prøvekommuner heriblandt København der skal forsøge sig med de nye produkter og hele løsninger .

Tanken bag de 30 millioner kroner er, at hvis en virksomhed kan udvikle en løsning, som virker for en håndfuld kommuner rundt om i Danmark, vil løsningen også kunne løse mange andre kommunale udfordringer og dermed have et langt større potentiale, end hvis den er udviklet til ét specifikt sted.

Det er kommunerne, der skal sætte de nye produkter i drift. Først skal der laves såkaldte prototyper, som på et senere tidspunkt skal kunne løse udfordringer her i landet, men på den lange bane også skal kunne eksporteres. Markedsmodningsfonden finansierer 100 procent købet af udviklingsaktiviteter hos de virksomheder, der skal levere løsningerne, mens de deltagende kommuner i udviklingsfasen bidrager med viden og input i forhold til kravene for projekterne.

Klog efterspørgsel

Det er hensigtsmæssigt, at kommunerne og Markedsmodningsfonden kigger på produkt­udvikling, mener Jens Christian Riise. Men det mest opsigtsvækkende denne gang er, at der er styrket fokus på hele løsningen og ikke kun produktet.

»Vi skal være meget bedre til at tænke i hele løsninger ofte er teknikken kun 25 pct. af løsningen. Resten handler altså om at finde ud af, hvad der er behov for sammen med kunden og andre aktører.«

I december lancerede regeringen en innovationsstrategi. Planen var netop partnerskaber, der kunne løfte hele udfordringer og ikke bare udvikle produkter.

Det vakte blandt andet glæde fra Coloplasts administrerende direktør, Lars Rasmussen, der udlagde pro­blematikken således til Berlingske Business.

»Det betyder enormt meget, hvordan opgaverne bliver stillet. Hvis det offentlige efterspørger billigere produkter, skal de nok få det. Hvis man derimod efterspørger billigere behandling, får man skabt en hel anden måde at behandle folk på. Det giver mere avancerede produkter med et større potentiale på markedet og for patienterne.«

De første vandløsninger i Skt. Kjelds-kvarteret kan ses i løbet af 2014. Lige nu er projektet stadig under planlægning.