Starbucks svinger sparekniven: fyrer fem pct. ansatte på verdensplan

Den globale kaffekæde Starbucks bliver overhalet på markedet og har svært ved at tiltrække nye kunder. Kæden omorganiserer forretningen og fyrer fem pct. af sine ansatte over hele verden.

350 ansatte hos kaffegiganten Starbucks fik i går fyresedlen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Justin Tallis/AFP/Ritzau Scanpix

Verdens største kaffekæde, Starbucks, fyrer fem pct. af sine ansatte som led i en ny strategi for virksomheden. Det skriver Wall Street Journal tirsdag.

Den ellers populære kaffebar har svært ved at tiltrække nye kunder og fastholde gamle i et marked præget af hård konkurrence. Derfor får 350 administrativt ansatte nu fyresedlen, så virksomheden kan lægge et større fokus på at optimere butikkerne.

Det drejer sig om ansatte inden for blandt andet markedsføring, produktion, udvikling af butikskoncepter og teknologi, hvorimod kaffebarernes ansatte ikke er rørt af fyringsrunden.

Starbucks' administrerende direktør, Kevin Johnson, har udtalt, at omorganiseringen skal gøre hele forretningen mere fokuseret med færre prioriteter og ændre arbejdsstrukturen i de forskellige afdelinger. Herunder mindske administrativt arbejde ude i kaffebarerne, så de ansatte har mere tid til at yde god kundeservice.

Derudover forsøger kæden i højere grad at imødekomme kundernes behov på farten ved at åbne flere butikker med drive-in muligheder. Kæden åbnede i sommer også deres mobilapp, hvor man kan bestille en kop kaffe til afhentning, for alle deres kunder. Den har tidligere været forbeholdt kunder tilmeldt deres kundefordelsklub.

Starbucks åbnede sin første butik i Seattle i 1971 og er suverænt verdens største kaffebarkæde. Virksomheden har mere end 28.000 kaffebarer fordelt på 76 lande og omsatte sidste år for mere end 140 mia. kroner. Det er mere end ti gange så meget som verdens næststørste kaffebarkæde, Costa Coffee, omsætter for.

Kæden åbnede sin første butik i Danmark i Københavns Lufthavn i 2007, og siden er flere kommet til. Noget tyder dog på, at Starbucks også har svært ved at fastholde kunder og tiltrække nye i Danmark, hvor det daværende Baresso og nu Espresso House sidder tungt på markedet.

For to år siden udtalte den danske Starbucks-boss, Michael Hald fra Salling Group, at de har planer om at åbne 20-30 nye butikker landet over inden for tre-fem år. På det tidspunkt drev de 15 ud af 21 butikker. I dag er der 18 Starbucks-forretninger landet over.