Stærk slutspurt giver Nordea mindre resultatfremgang

2016 blev et begivenhedsrigt år for Nordens største bank, Nordea, men resultatmæssigt er der ikke de store forandringer i forhold til året før. Et stærkt fjerde kvartal hjælper til, at bundlinjen stiger med tre procent til 3.766 mio. euro.

Foto: TT NEWS AGENCY

Netterenteindtægterne falder hos Nordea, men storbanken har samtidig formået at skære omkostningerne til, og derfor kan Nordea torsdag morgen præsentere et regnskab for 2016 med en mindre fremgang på bundlinjen.

Efter skat tjente Nordea 3.766 mio. euro i 2016, hvilket er en stigning på tre procent i forhold til resultatet efter skat på 3.662 mio. euro i 2015.

Særligt sagen om skattely i Panama medførte stor virak omkring Nordea i løbet af året, og efterfølgende har banken måttet erkende, at tusindvis af kunder har forladt banken. En opgørelse fra Voxmeter viser ifølge mediet Finans, at 40.000 kunder forlod Nordea i 2016. Et tal, som Nordea ikke kunne genkende, men ikke desto mindre var retningen korrekt, lød det fra Nordea.

Kundeafgangen har formentlig været med til at lægge pres på toplinjen, hvor nettorenteindtægterne falder med fem procent til 4.727 mio. euro. De samlede indtægter falder beskedne to procent til 9.927 mio. euro.

Samtidig er omkostningerne dog også bragt ned med tre procent til 4.800 mio. euro.

 

Resultatfremgangen i 2016 skyldes i høj grad, at Nordea opnåede et særligt stært resultat i fjerde kvartal. Overskuddet lyder på 1.100 mio. euro, hvilket er en fremgang på 24 procent i forhold til tredje kvartals resultat. Ifølge estimater samlet af Ritzau Finans havde analytikere ventet et resultat i kvartalet på 839 mio. euro.

Nordeas resultat i 2016 giver en egenkapitalforrentning på 11,5 procent mod 12,3 procent i 2015.

»2016 var formentlig det mest begivenhedsrige år i Nordeas historie. Oven i samfundsøkonomiske og regulatoriske udfordringer for sektoren håndterede Nordea stor mediebevågenhed og gik i gang med et omfattende omstillingsprogram. Som led i programmet har vi bl.a. ændret bankens juridiske struktur, og vi er stolte af, at vi i 2016 lancerede det første produkt i vores nye kernebanksystem,« udtaler koncernchef Casper von Koskull og fortsætter:

»På trods af en udfordrende situation på indtægtssiden i 2016 forbedrede vi vores nettorentemarginal hen over året, tilgangen til vores kapital under forvaltning var rekordhøj, og vores stærke position inden for virksomhedsrådgivning blev cementeret. Omkostningsudviklingen og kreditkvaliteten er i tråd med tidligere udmeldte forventninger. Den egentlige kernekapitalprocent steg 190 bp i 2016 til 18,4, og egenkapitalforrentningen var 11,5 pct.1,2 Bestyrelsen foreslår et udbytte på EUR 0,65 pr. aktie.«

I december kom det frem, at Nordea på en række investormøder havde fortalt om, hvordan banken i fremtiden i højere grad end i dag vil tilpasse produkterne og løsningerne til de enkelte kundegrupper. Derfor havde flere analytikere ventet, at Nordea i dag ville præsentere en nye strategi.

Det har Nordea ikke udsendt i forbindelse med regnskabet, men koncernchef Casper von Koskull udtaler, at den strategiske retning er klar.

»2017 ventes også at blive et begivenhedsrigt år, og vi er godt forberedt til at håndtere udfordringerne. Vores strategiske retning er klar. Takket være vores stærke balance og robuste forretningsmodel kan vi investere yderligere i vores platform som led i omstillingen af banken. Vi vil fortsat have fokus på at skabe en fuldt digital platform, forbedre kundetilfredsheden og omstille organisationen til at være den bedste inden for compliance med en stærk etik og en værdibaseret kultur, der gør, at vi kan opfylde vores forpligtelser over for samfundet og skabe værdi for både kunder og aktionærer,« siger Casper von Koskull.