Stærk indtjening i COWI efter skævert i 2012

Den rådgivende ingeniørvirksomhed COWI kom sidste år tilbage med rekordindtjening efter et 2012, der blev voldsomt skæmmet at fejlslagne lufthavnsprojekter i Oman.

COWIs koncernchef Lars-Peter Søbye har god grund til at være tilfreds med 2013-resultatet Fold sammen
Læs mere
Foto: Free of charge for COWI only
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er vanskeligt at opspore tegn på finanskrisen hos den store danske rådgivende ingeniørvirksomhed, COWI, Omsætningen er vokset støt og roligt de sidste ni år, og sidste år toppede den i 5.280 mio. kr. Tre pct. højere end året før.

På driftssiden har COWI i 2013 formået at lægge et kraftigt plaster på det økonomiske sår, der skæmmede koncernen i 2012. COWI fik den gang et driftsunderskud på 190 mio. kr. på grund af to fejlslagne lufthavnsprojekter i Oman, der gav en økonomisk øretæve på 238 mio. kr.

Sidste år fik virksomheden et rekordhøjt driftsoverskud på 200 mio. kr. Og bundlinjen endte på 140 mio. kr. mod det dundrende underskud på 174 mio. kr. året før.

»Vi har både set flot vækst i vores traditionelle kernemarkeder i Skandinavien og i vores internationale forretning, ikke mindst i Nordamerika. Samtidig har vi strømlinet forretningen, så vi er blevet endnu mere konkurrencedygtige,« forklarer COWIs koncernchef Lars-Peter Søbye i en kommentar til regnskabet

»Vores strategi er centreret om, at vi skal være stærkt til stede i Skandinavien og være bedst i verden på vores udvalgte specialistydelser – herunder, at vi bruger den viden og teknologi, vi udvikler på vores hjemmemarkeder, til at styrke os i konkurrencen om de store internationale projekter. Det indebærer et kontinuerligt og målrettet fokus på at styrke vores kompetencer og øge vores volumen. Derfor har vi i 2013 købt den amerikanske tunnelekspert Jenny Engineering Corporation samt fire andre mindre, skandinaviske virksomheder, herunder Vattenfalls danske ingeniørafdeling, så vi nu er førende i Skandinavien inden for bæredygtig produktion af varme og energi«, fortsætter Lars-Peter Søbye.





COWIs internationale førerposition på flere områder har betydet, at virksomheden har vundet en række internationale projekter det seneste år.

COWI skal f.eks. projektere to skråstagsbroer i russiske Skt. Petersborg, udvide Stockholms havn og bliver ansvarlig for flere tunneller og stationer i Qatars nye metro. Samtidig skal COWI projektere en række papirfabrikker i Rusland og Tyrkiet, ligesom virksomheden skal stå for projekteringen af St. Croix Bridge i Minnesota, USA. I Danmark har COWI vundet letbaner-projekter i Odense, Aarhus og Aalborg, samt udvidelsen af Aabenraa sygehus.