Sprutreklamer flyder over på Facebook

Facebookbrugere i USA foretrækker Smirnoff Vodka. Det er konklusionen efter en marketingkampagne gennemført af verdens største spiritusfabrikant, Diageo, blandt amerikanske brugere af det sociale netværk.

Foto: Uffe Weng
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I løbet af få måneder var Diageos mærke - Smirnoff - ifølge Politiken det foretrukne blandt brugerne på Facebook.

Fangruppen voksede fra 3,5 til 12 millioner, og nu håber firmaet at gentage succesen globalt. Det gælder også i Danmark, bekræfter global brand manager i Diageo Pernille Sahl over for Politiken.

I en ny global aftale forpligter spiritusgiganten sig til at spendere 85 millioner kroner årlig på reklamer, mens Facebook til gengæld uddanner Diageo-ansatte i markedsføring via sociale medier.

Det er en bekymrende udvikling, mener blandt andet sammenslutningen af producenter og forbrugerforeninger, der regulerer danske alkoholreklamer.

Problemet er, at mens Facebook har forsikret om, at der vil være barrierer, som forhindrer unge under 18 år i at få adgang til reklamer for alkohol, er der meget lidt kontrol med, om brugere opgiver deres korrekte alder.

»I en bar kan man bede om at se ID, hvis man har mistanke om, at folk er under 18. Det er lidt mere indviklet med nettet. Det er en snild sag for de fleste unge at omgå aldersbarriererne«, siger Ejvind Sandal, formand for Alkoholreklamenævnet til Politiken.

Også formanden for den tidligere regerings Forebyggelseskommission siger, at der skal holdes øje med situationen.

»Studier har vist, at jo flere reklamer, jo større forbrug. Unge er på Facebook flere gange om dagen, hvor de risikerer at blive bombarderet med den slags reklamer«, konstaterer Mette Weir, der heller ikke er i tvivl om, at annoncering på Facebook virker for alkoholproducenterne.

»Det er ret enkelt: De ville ikke betale for det, hvis det ikke virkede. Det er supervigtigt, at politikerne holder øje med de steder, hvor de unge har deres medieforbrug«, siger hun til Politiken.

Men hos konsulentfirmaet Burson Marsteller kalder digital rådgiver Stine Mølgaard Sørensen Diageos aftale fremsynet.

»Diageo har bare forstået, hvordan tingene foregår«, siger hun.