Spotraternes fald udhuler Mærsks prisstigninger

Spotraterne mellem Asien og Europa faldt i sidste uge. Dermed er hele effekten af de ratestigninger, A.P. Møller - Mærsk og konkurrenterne gennemførte per 1. august, eroderet. Det viser de seneste tal fra Shanghai Shipping Exchanges spotrateindeks SCFI.

Foto: INGO WAGNER

Fra Asien til Europa faldt spotraterne med 7,1 pct. til 1334 dollar per tyvefodscontainer. Dermed er raterne tilbage på niveauet fra ugen, der sluttede 26. juli, i 1360 dollar. Fra Asien til Middelhavet faldt spotraterne med 7,0 pct. til 1312 dollar per tyvefodscontainer.

Kigger man på indekset for spot- og kontraktrater steg raterne sidste uge med 6,5 pct. til 1530 dollar per tyvefodscontainer. Det er, ifølge Fearnleys, 78 pct. over de seneste 52 ugers laveste niveau og 20 pct. under det højeste.

En hård priskrig sendte i andet kvartal spotraterne ned til 514 dollar per tyvefodscontainer. Store generelle ratestigninger har dog siden 1. juli presset raterne opad. Markedet er dog fortsat præget af overkapacitet. Ved årsregnskabet fortalte administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, at Maersk Line kan bære lave rater efter en markant reduktion af enhedsomkostningerne.

- Der er ingen tvivl om, at raterne i andet kvartal har været meget lave og utilfredsstillende. Vi forventer dog nu, at vi kan holde raterne på et rimeligt niveau resten af året. Men vi kan ikke garantere for, at vi kan bryde rytmen med generelle ratestigninger efterfulgt af fald. Det er et markedsspørgsmål og et spørgsmål om, hvor langt ned, containerrederierne er villige til at gå, sagde Nils Smedegaard.

SCFI -indekset måler spotprisen på at få fragtet containere fra Shanghai til en række destinationer verden over. Vigtigst er ruterne til Europa, der betegnes som verdens travleste handelsrute og er livsvigtig for containerrederier som A.P. Møller - Mærsks af slagsen, Maersk Line.

/ritzau/FINANS