Spotify rammer 100 millioner brugere uden at se profit

Den svenske musikstreamings-gigant Spotify har udbygget sin brugerbase fra 75 mio. til 100 mio. i år, men der er dog fortsat ikke udsigt til profit.

Foto: DADO RUVIC. ARKIVFOTO 2016
Læs mere
Fold sammen

Det skriver den britiske avis The Independent.

De nye tal offentliggjort af Spotify mandag viser, at det Stockholm-baserede firma har 30 millioner betalende månedlige brugere, hvilket gør dem til den klare markedsleder, men størstedelen tolererer dog reklamepauser og lytter gratis med. Konkurrencen er desuden tiltagende i sektoren med introduktionen af Apple Music sidste sommer, franske Deezer og Amazon Prime Music, skriver The Independent.

Spotify har siden sin grundlæggelse i 2016 aldrig set skyggen af profit, og det er der heller ikke udsigt til foreløbig, da firmaet fortsat vil investere i vækst. Flere analytikere udviser bekymring for langtidsudsigterne for Spotifys forretningsmodel, som kræver, at de kan konvertere en stor del af deres gratis brugere til betalende abonnementer.

Spotifys underskud på knap 1,3 mia. kr (173,1 mio. euro) sidste år er en stigning på omkring 80 mio. kr. siden 2014.

/ritzau/FINANS