Spotify-dræber kopierer Netflix og HBO

Jay-Z's nye musikstreamingtjeneste Tidal vil kopiere Netflix' succes med eksklusivt indhold. Det betyder, at forbrugere får sværere ved at navigere i markedet, siger ekspert.

Foto: TIMOTHY A. CLARY. Jay-Z med konen Beyonce Knowles-Carter, som også er med i Tidal sammen med en lang række af andre superstjerner. AFP Photo/Timothy A. Clary/Scanpix.
Læs mere
Fold sammen

Da Jay-Z offentliggjorde relanceringen af streamingtjenesten Tidal, var det med store armbevægelser og med kæmpe musikstjerner under armen, og nu er missionen klar. Tidal vil gennem eksklusivt indhold hive kunder ind i biksen, men det kan ifølge ekspert gøre det dyrere og sværere for musikkunder at streame musik.

Streamingtjenesten koster 199 kroner i Danmark, og for de penge får man ifølge Tidal adgang til helt eksklusivt indhold. Blandt andet er Rihannas nyeste musikvideo kun tilgængelig på Tidal, og Jay-Z har trukket sit første album ud af Spotify.

Netflix og HBO har haft stor succes med at gøre egenproduceret indhold som henholdsvis House of Cards og Game of Thrones eksklusivt for egne kunder, og Tidal kan på samme måde vinde kunder på den måde. Norske Daniel Nordgård, som er ekspert i digitaliseringen af musikbranchen, mener, der er et skred på vej i branchen.

»Det kan komme til et brud med den eksisterende streamingmodel, hvor du næsten får adgang til et universalkatalog, når du bliver kunde af en streamingtjeneste,« siger Daniel Nordgård til det norske medie E24.no.

Han mener, at Tidal kan være et skridt på vej mod en streamingbranche, som er meget mere specialiseret. Det kan også betyde, at musiktjenesterne kommer til at fungere som Netflix og HBO, hvor eksklusivt indhold produceret kun til den ene platform, skal sælge produktet.

Den tendens gør det dyrere for forbrugerne, hvis de vil have bred adgang til musikstreaming. Til gengæld giver det et mere alsidigt musikmarked, hvor man i højere grad vil kunne vælge og fravælge ud fra hvilken tjeneste, der udbyder det indhold, der tiltaler dig mest.

Under lanceringen af Tidal skrev alle de deltagende musikere under på et manifest, som har været hemmeligholdt indtil nu. Tidal har nu offentliggjort manifestet, og det er mere eller mindre en opsummering af selskabets visioner. Der kommer dog ikke noget frem om, hvor meget de forskellige kunstnere har givet eller fået for at være med i projektet. Det er dog kommet frem, at musikerne har fået aktieoptioner i firmaet til gengæld for at ville markedsføre Tidal.