Spotify beskyldes for fusk

Musiktjenesten snød ved at tælle sine betalende brugere med to gange og dermed muligvis have gjort sig kunstigt mere værd.

Foto: JONATHAN NACKSTRAND. Den svenske netmusiktjeneste Spotify har gennem flere uger reklameret med langt højere brugertal end i virkeligheden. Arkivfoto: Jonathan Nackstrand, AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Den svenske musiktjeneste Spotify har fusket med sine brugertal, som angives at være 25 procent større, end de i virkeligheden er.

Gennem mindst seks uger har Spotify på sit netsted ifølge Svenska Dagbladet anført, at 75 millioner hører musik gennem tjenesten, som blev blev etableret i 2008 af Daniel Ek og Tradedoubler-stifter Martin Lorentzon. Selskabet er indregistreret i Luxembourg og åbnede i 2011 i Danmark. Musikken kan både høres på PCer og mobiltelefoner. Der findes en gratis, reklamefinansieret adgang, og man kan købe månedsabonnementer.

Betalende kunder talt med to gange

I januar i år oplyste Spotify, at man har 60 millioner brugere. Heraf betaler de 15 millioner omkring 10 dollars om måneden for at slippe for de reklamer, som ikke-betalende gratislyttere må tage med.

Men på Spotifys egen side har selskabet i en graf over brugerudviklingen lagt de 15 millioner betalende lyttere oven i de 60 millioner, som allerede omfattede både betalende og ikke-betalende brugere, og viser derfor, at der er i alt 75 millioner brugere.

Først efter en pressehenvendelse har Spotify rettet sine tal og beklaget, men forinden havde blandt andet den førende britiske finansavis, Financial Times, rapporteret, at Spotify havde 75 millioner brugere, og netop brugertallet er af afgørende vigtighed, når værdien af et selskab skal ansættes.

»Så snart vi indså, at diagrammet på siden ikke illustrerede brugertallet på korrekt vis, erstattede vi det med det diagram, som er der nu,« siger Spotifys europæiske pressechef, Alison Bonny, i en skriftlig kommentar.

Kunder og investorer kan føle sig snydt

Derfor påpeger IT-analytiker Charles King over for den svenske avis, at det er afgørende, at selskaber er »oprigtige og transparente«, når de fortæller om deres brugertal.

»Delvis på grund af den rolle, som disse tal spiller, når man skal vurdere et selskab korrekt. Men det er lige så vigtigt, at en dårlig rapportering kan påvirke en virksomhed, især hvis kunder og investorer begynder at føle, at de er ført bag lyset eller til og med er blevet udnyttet,« siger han.

Spotify findes i dag i 58 lande men kører stadig med et kæmpe millionunderskud, som man har gjort siden begyndelsen. I 2013 - som er det senest offentliggjorte regnskab - stod der et minus på 57,8 millioner euro eller 430 millioner kroner nederst i regnskabet. Det er dog en tredjedel mindre end de 86,7 millioner euro, som underskuddet blev på i 2012.