Spot de nye nicher

Du skal være på nu. Nye muligheder, nicher og forretningsområder åbner sig i kølvandet på kriser. Læs her hvordan du går på jagt efter de nye muligheder.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nu har du muligheden for at få det hele - og lidt til.

I en tid, hvor snakken om recession, om krise og om det at passe bedre på gysserne står på dagsordenen i dansk erhvervsliv, vil adfærden blandt dine eksisterende kunder – og ikke mindst de potentielle af slagsen ændre sig.

Nye behov opstår - og dermed nye nicher. Det handler om at gå på jagt efter dem - og spotte dem, der rykker.

- Der opstår hele tiden nye trends - både i op- og nedgangstid. Vi vil derfor se nicher, som får nye kår nu, hvor folk begynder at passe lidt bedre på deres penge. Det er under en recession, hvor flere konkurrenter er mere tilbageholdende, at virksomheder har mulighed for at komme et skridt foran og spotte nye nicher eller vær klar til at rykke, når markederne ruller igen, siger Christian Schwarz Lausten, der er partner i innovations- og konsulenthuset Seismonaut.

Og netop nu. Hvor snakken om krisetegn – og potentielle konsekvenser breder sig, så er der ifølge direktør i trendforskningsbureauet firstmove, Kirsten Poulsen, netop en oplagt muligt for at markere sig over for kunderne.

- Hvis der for alvor bliver bremset op i forbruget, så handler det jo mere end nogensinde om at opretholde sin position og være til stede. Og hvis konkurrenterne skærer ned på synlighedsaktiviteter og innovationen, så får man faktisk noget forærende. Nemlig chancen for lettere at trænge igennem til folk, siger hun.

Selvom flere undersøgelser den seneste tid har vist, at flere danske forbrugere ikke mærker på egen krop, at den meget omtalte finansielle krise begynder at kradse i dansk erhvervsliv, så ansporer udviklingen alligevel en ny adfærd blandt forbrugerne. De har fået nok efter en række år, hvor det i høj grad har handlet om at brænde rigtig mange penge af, lyder det fra fremtidsforsker Anne Skare, der er partner i innovationshuset Future Navigator.

- Dermed bliver recessionen nærmest en positiv anledning til at gøre op og nå det brækpunkt på værdikurven, hvor man bare er gået efter at få mere af det hele. Ansatte, rejser, ting. Og til at gå efter det bedste i mindre mænger, siger hun og forklarer, at udviklingen er en anledning til at omdefinere dagligdagen, og det er her, virksomhederne kommer ind i billedet med nye produkter eller services, der hjælper kunderne på vej til at foretage den øvelse.

Netop den funktion kan tænkes ind i flere forskellige brancher, lyder det fra Anne Skare, der beskriver behovet som et erhverv, der i gamle dage fandtes i enhver landsby – nemlig en stander, som ud fra sit lager med alverdens ting og sager kunne flikke præcis det sammen, som den enkelte havde behov for.ErhvervsBladet.dk har bedt de tre eksperter inden for innovation og trends om at pege på en række områder, som kan udvikle sig som nye eller tilbagevendende nicher den kommende tid.

Mulighed for at spare penge

Hjælp til at få det bedste

Tryghed og service

Sådan spotter du trends

LÆS MERE