Sportskanal koster TV 2 en tredjedel af overskuddet

Omlægningen af nichekanalerne koster på bundlinjen hos TV 2, der må vinke farvel til en tredjedel af overskuddet. Til gengæld er der eksplosiv vækst i streamingtjenesten TV 2 Play.

Foto: Claus Fisker. Adm. direktør Merete Eldrup blæste i fløjten, da TV 2 Sport gik i luften. I regnskabet koster det dog tv-stationen dyrt.
Læs mere
Fold sammen

Der er fremgang at spore hos TV 2, der har vokseværk både på toplinjen og på antallet af abonnenter. Men en omlægning af nichekanalen TV 2 Film til TV 2 Sport samt dækningen af folketingsvalget koster dyrt og betyder, at tv-stationens resultat krymper med en tredjedel.

Sidste år lød resultatet efter første halvår på 139 mio. kroner før skat, mens det i år blot er på 93 mio. kroner. Den store nedgang ligger i nichekanalerme, hvor resultatet falder fra 198 til 104 mio. kroner, mens underskuddet på 32 mio. kroner på hovedkanalen, tv2.dk og TV 2 Play er vendt til et overskud på 21 mio. kroner.

Omsætningen stiger i samme periode fra 1.253 mio. kroner til 1.304 mio. kroner. Reklameomsætningen stiger med tre procent til 624 mio. kroner, mens abonnementssalget stiger med syv procent til 656 mio. kroner. Den øgede omsætning stammer især fra TV 2 Play, digitale reklamer og fra en øget abonnementspris på TV 2s hovedkanal.

TV 2 havde i 1. halvår 2015 fremgang i seerandel og seertid blandt alle danskere. TV 2-familiens share i målgruppen 20-60 år gik 0,4 procentpoint frem til samlet 35,1 procent, mens seertiden steg med 1,6 procent til en daglig tv-sening på 62 minutter.

Digital fremgang

Halvårsresultatet viser, at der er fremgang på TV 2s digitale platforme. TV 2 Play øgede antallet af abonnenter med 42 procent. Ved årsskiftet lød det, at streamingtjenesten havde omkring 150.000 brugere, hvilket i så fald betyder en stigning på 63.000 brugere på et halvt år.

Og noget tyder på, at brugerne også gør brug af tjenesten. Mængden af web-tv-visning er nemlig steget 119 procent det seneste halve år.

De månedlige sidevisninger på tv2.dk og web-tv voksede med henholdsvis 26 procent og 119 procent i forhold til samme periode sidste år.