Sportskæde i storoffensiv: Vil åbne 50 nye butikker

Butikskæde går stik mod strømmen og vil åbne stribevis af nye sportsbutikker i et i forvejen trængt marked.

Foto: Mathias Bojesen. Intersport på Gammel Kongevej 165
Læs mere
Fold sammen

Butikskæden Intersport går stik mod ikke bare en, men to strømme i markedet. Kæden vil ifølge Børsen åbne op mod 50 nye fysiske butikker over de næste to-tre år, og det går ikke alene mod tendensen til mere og mere nethandel. Det går også stik mod udviklingen i branchen, der er præget af problemer med at holde indtjeningen oppe.

Ifølge brancheorganisationen Danmarks Sportshandler Forening oplevede under halvdelen af landets sportsbutikker, at deres budgetter levede op til forventningerne i 2014, der fortsat var præget af omsætningspres. Men Intersports ledelse tror på, at butikkerne har en fremtid.

»Branchen for sportskæder har været præget af krisestemning de seneste år, men vi tror på, at der også er mange i fremtiden, der vil handle i butikkerne. Vi er gået tilbage på de traditionelle sportsgrene, men der har været stor fremgang i f.eks. løb og fitness,« siger Peter Lau Larsen, næstformand i Intersport Danmark A/S og direktør i Obi Sport, der netop har overtaget driften af de knap 100 danske Intersport-butikker, til Børsen.

Han oplyser, at Intersport tjener penge i de eksisterende butikker, og netop et højt antal butikker vil give kæden mulighed for at gør driften endnu mere rentabel.

Hos netop en af de største konkurrenter, Sportmaster, ryster topchef Jens Høgsted på hovedet, fordi der ifølge hans opfattelse allerede er for mange om buddet i branchen. Sportmaster har også været gennem nogle hårde år og ramte bunden i 2013 med et underskud på 55 mio. kr. i 2013. Og Jens Høgsted har da også en stik modsat opfattelse af situationen end konkurrenten.