Sponsormillioner vælter ind hos FC København

FC København scorer hæsblæsende vanvidsbeløb i sponsorindtægter og kan runde 250 millioner kroner.

PLUS-historie. Efter en vaklende start er FCK nu ubesejret i fem superligakampe i træk og er kun syv point fra FCM på førstepladsen. Hobro er uden sejr i seks kampe. (se Ritzau historie 270600) Hobro IK - FC København, Superliga, DS-Arena, Hobro : FCKs Youssef Toutouh har scoret til 2-0. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2014)
Læs mere
Fold sammen

Vinter forbindes normalt med kulde og sne, men der har været en varm og tung regn af millioner over Østerbro og FC København de seneste uger.

Det er ingen hemmelighed, at mere end én klub rundtomkring i Superligaen kæmper med at finde sponsoropbakning, men den udfordring har Superligaens nummer to tilsyneladende ikke. For nok er der otte point op til FC Midtjylland på førstepladsen, men målt i kroner og ører troner københavnerne højt over resten af feltet.

Ifølge BTs oplysninger har FCKs kommercielle niveau fra det sene efterår, hen over december og frem til nu gjort det muligt at lukke sponsoraftaler af forskellig varighed for omkring 250 solide danske millioner kroner.

Alene klubbens fire tunge sponsorer, Telia, Carlsberg, Unibet og Jyske Bank tegner sig med forskellige sponsorpakker og aftaler af varierende længde for 200 millioner kroner. Hertil kommer det øvrige sponsorkabinet med cirka 50 mio. kr., og alt efter præstationerne i Superligaen og Europa League kan beløbet stige. Det gør FCK til nummer ét i Norden i disciplinen sponsorindtægter.

Vinterens travlhed giver naturligvis tilfredshed på direktionsgangen.

»De kommercielle aftaler, en klub er i stand til at indgå, afspejler en fodboldklubs markedsværdi og potentiale. Vi er naturligvis rigtigt stolte over den dokumenterede interesse, der er for at være en del af FC København – også i en tid, hvor markedet ellers ikke har det let,« siger administrerende direktør Anders Hørsholt og tilføjer:

»Store internationale brand viser deres tro og tillid til os ved at indgå store og længerevarende samarbejdsaftaler. Det forpligter os naturligvis og heldigvis, men samtidig bekræfter det os i, at vi leverer på meget højt niveau kommercielt.«

Ifølge BTs informationer vil alene den femårige forlængelse af hovedsponsoraftalen med Carlsberg, der nu løber frem til 2021, sende over 100 millioner kroner i retning af FC København i løbet af aftaleperioden.

FC København åbner forårssæsonen på søndag mod FC Vestsjælland.