Spirituskæmpe kæmper fortsat med klemt kinesisk cognactørst

Rémy Cointreau oplever fortsat svækket sælg, og igen er kinesernes aftagende tørst efter cognac et af de steder, hvor skoen trykker.

A bottle of "XO" (extra old) cognac is displayed at the Remy Martin distillery in Cognac, southwestern France, in this October 8, 2012 file photo. Remy Cointreau is expected to report Q1 results this week. REUTERS/Regis Duvignau/Files GLOBAL BUSINESS WEEK AHEAD PACKAGE - SEARCH "BUSINESS WEEK AHEAD JULY 20" FOR ALL IMAGES Fold sammen
Læs mere
Foto: REGIS DUVIGNAU

Godt nok hentede det franske spiritusselskab en stigning i omsætningen på 3,9 pct. til 223,3 mio. euro i det tradiionelt lille første kvartal af regnskabsåret, men det skyldtes udelukkende valutaudsving. Organisk var væksten negativ med 9 pct. - og dermed et stykke værre end det forudsete fald på 5,4 pct. ifølge Bloomberg News' estimat.

Det viser salgstallene for første kvartal tirsdag.

Salget af cognac-mærket Rémy Martin dykkede blandt andet 6,7 pct. organisk, og endnu en gang må selskabet melde om "fortsat forsigtighed" hos forhandlerne i Kina. Den lidelseshistorie har varet i et stykke tid for selskabet, blandt andet efter at kommunistpartiet i landet forsøgte at slå ned på dyre gaver.

Men også mange af selskabets andre mærkevarer, herunder Metaxa, viste væsentlig fald, mens der til gengæld var vækst for rommærket Mount Gay.

Et lyspunkt er det også, at selskabet fastholder sin ambition om at øge det organiske driftsresultat i løbet af hele regnskabsåret.

Rémy Cointreau-aktien falder 2,7 pct. til 67,14 euro og er den tredjedårligst præsterende i Stoxx 600-indekset over Europas største aktier.