Spilsalget dykker fortsat

De traditionelle spillekonsoller som Playstation, Wii og Xbox 360 presses af mobil- og netspil.

Modeller viser det nye bevægelsessensorsystem til Microsofts spillemaskine, Xbox 360, Kinect, som får dansk premiere til november. Foto: Yoshikazu Tsuno, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det går fortsat den helt forkerte vej for de store producenter af computerspil.

I september faldt det nordamerikanske salg af både spil og spillemaskiner med otte procent sammenlignet med sidste år, viser nye tal fra analysefirmaet NPD, som følger markedet tæt. Branchen presses hårdt af det digitale spilsalg, hvor folk køber adgang til at spille via Internet eller anskaffer sig spil til mobiltelefoner i stedet for at sidde foran fjernsynsskærmen og spille de traditionelle konsolspil.

Stort dyk i hardwaresalg

Salget af spil faldt med seks procent men udgjorde stadig 614 millioner dollars, mens hardwaresalget - maskiner - dykkede med hele 19 procent til 383 millioner dollars. Til gengæld blev der købt for 13 procent mere tilbehør, hvilket bragte 180 millioner dollars i kassen. Dette bæres især hjem af den japanske elektronikgigant Sonys nye Move-betjening til Playstation 3.

Ser man alene på salget af spillekonsoller, var Microsofts Xbox 360 ene om at mønstre fremgang i forhold til september 2009. Der blev i september i år solgt 484.000 styk, hele 37 procent procent flere end for et år siden. Det skyldes især spillet »Halo: Reach«, som udelukkende findes til Xbox 360, der konkurrerer med Sonys Playstation og Nintendos Wii om markedet. »Halo«-spillet solgte i hele 3,3 millioner eksemplarer, mange af dem sammen med et eksemplar af Xbox 360-maskinen.

Nintendo solgte i september 403.000 af den håndholdte DS samt 254.000 Wii-konsoller. Sony har ikke selv villet opløse sine salgstal for Playstation.

Kinect på vej

Til november lancerer Microsoft sin nye Kinect, hvor man med bevægelser og fagter kan styre spillene. Det sker lige op til julehandelen, som traditionelt er den bedst sælgende årstid for al forbrugerelektronik.