Spilnørder øjner børsnotering

Unity Technologies fik for alvor sat strøm til væksten, da iværksættervirksomheden gik på kapitaljagt i USA i 2008 - måske skal historien ende med en børsnotering.

»Vi brokker os ikke over skat og administration. Det holder os ikke tilbage fra at have så mange udviklere ansat i Danmark,« siger iværksætter og direktør for Unity David Helgason, der i dag bruger mest tid i Silicon Valley. Han ses her i det københavnske baggårdskontor, hvor der stadig udvikles nye teknologier. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Det er egentlig ret vildt at tænke på, når man engang imellem lige forsøger at se det hele udefra.«

Unity Technologies’ administrerende direktør David Helgason må knibe sig selv i armen for at forstå den rejse, som han har været på sammen med Nicholas Francis og Joachim Ante, de to øvrige stiftere af selskabet, der står bag en teknologisk platform til udvikling af computerspil.

I dag har Unity mere end 150 ansatte, hvoraf omkring halvdelen sidder i Danmark, der fortsat er centrum for den teknologiske udvikling. Hovedkontoret er flyttet til verdens teknologihovedstad San Francisco i Californien.

Her har virksomheden siden rejst 17,5 mio. dollar i venturekapital - blandt andet fra legendariske Sequoia Capital, der tidligere har skudt penge i virksomheder som Apple og Google. Væksten lyder på omkring 100 procent om året, og omsætningen er nu oppe på et højt tocifret millionbeløb i dollar. Og måske skal det hele ende med en børsnotering.

»Vi tror på, at Unity er en af de virksomheder, der kan blive børsnoteret inden for nogle år. Det vil være sundt for selskabet, fordi der særligt hos vores store kunder er en del spekulationer om, hvem vi kunne gå hen og blive solgt til på baggrund af den venturekapital, vi har rejst,« lyder det fra David Helgason, der understreger, at virksomheden endnu ikke har taget en beslutning om, hvorvidt det bliver et konkret mål i nær fremtid.

50 afslag fra investorer

Det var anderledes jordnært, da de tre spiludviklere gik sammen for knap ti år siden for at udvikle computerspil med et lån på et par hundrede tusinde kroner fra den enes far som startkapital. I 2004 lagde de sig fast på visionen at »demokratisere spilteknologi« ved at udvikle en teknologi, der gør det nemt at lave computerspil. Men succesen var længe undervejs og har først taget fart de seneste tre år.

»Til at begynde med var der ingen, der interesserede sig for den her type teknologi. Vi ville gøre det til et massemarked, og det er vi på vej til, men det har taget lang tid,« fortæller David Helgason.

Selskabet voksede kun langsomt og havde sjældent likviditet til mere end nogle uger frem i tiden. Derfor gik stifterne på jagt efter kapital fra offentlige og private innovationsfonde for seks-syv år siden. Men det var op ad bakke.

»Jeg tror, at vi har fået omkring 50 afslag. Så føler man sig ikke så sexet. Men i dag betragter vi det som et lykketræf, at vi ikke fik kapital så tidligt,« lyder efterrationaliseringen.

Dengang var det typisk tidlige investeringer på omkring halvanden million danske kroner, der var på tale hos potentielle investorer mod en andel på omkring en tredjedel af virksomheden.

»Det svarer stort set til den andel, vores nuværende investorer har i dag på baggrund af en samlet investering på 17,5 millioner dollar,« siger David Helgason.

USA gjorde forskellen

I 2008 havde Unity nået en størrelse, hvor det ikke længere var ansvarligt med så kortsigtet likviditet.

Krisen betød, at der fortsat var lukket for kapital i Danmark, selv om selskabet havde taget et stort ryk, efter at Apples iPhone var blevet lanceret, og markedet for spil til smartphones tordnede afsted. Derfor gik kapitaljagten ind i USA.

Ved et tilfælde fik David Helgason kontakt med Diane Greene, grundlæggeren af VMware, der opfordrede ham til at søge kapital fra Sequoia. Mødet kom i stand, og Sequoia førte an i en kapitaltilførsel på 5,5 millioner dollar.

Med kapitalen i ryggen var Unity Technologies klar til at sætte turbo på ekspansionen. Der kunne nu ansættes folk til at understøtte en gratis version af teknologien, der for alvor skulle få udbredt kendskabet, og missionen lykkedes.

Siden den gratis version kom på gaden, er antallet af brugere steget fra 13.000 til mere end 750.000, mens salget af pro-versionen har medført vækstrater i omegnen af 100 procent de seneste år.

Hastig global ekspansion

Nye udviklingsafdelinger er kommet til i Canada, Sverige og Litauen, mens der er oprettet lokale salgskontorer i Japan og Sydkorea. Den hastige ekspansion har været en udfordring på medarbejdersiden, da selskabet ifølge Helgason »skulle lære at vokse«, men den store geografiske spredning har allerede givet resultater. Eksempelvis har salgskontorerne i Asien har været en stor succes - og Japan er på ét år blevet selskabets næststørste marked.

Et hæsblæsende 2011 har også budt på yderligere 12 millioner dollar i frisk kapital, blandt andet fra en kinesisk statsfond, så der kan trædes yderligere på speederen.

Udvikling i Danmark

Om virksomheden inden for de kommende år kommer til at rejse yderligere kapital eller satse på en børsnotering er dog endnu ikke klart defineret i forretningsplanen.

»Vi har typisk planer, der går et år frem, men det er sjældent, vi overholder dem. Husk på, at apps til iPhone kun er to og et halvt år gammelt, og Android endnu yngre. Det går så hurtigt med nye teknologier, at ingen kan vide, hvor stort markedet er om nogle år,« fortæller Helgason.

Én ting er dog sikkert. Ambitionerne er store.

»Vi kan og skal blive virkelig store. Nu er vi skiftet fra den tidlige fase i en teknologivirksomhed, hvor det handler om at lave et lækkert produkt og få det ud - til en fase, hvor man skal sikre ressourcer og styrke nok til at kunne fortsætte med at tage omsætning ind og spytte innovation ud,« siger David Helgason.

Mens den globale ekspansion fortsætter, vil en stor del af teknologiudviklingen fortsat ligge i Danmark. »Vi brokker os ikke over skat og administration. Det holder os ikke tilbage fra at have så mange udviklere ansat i Danmark,« siger topchefen.