Spilinvestor: Danske spiludviklere er for dårlige til at tænke i forretning

Mens spiludviklere klager over mangel på kapital til at udvikle nye spil, giver investor de danske udviklere en opsang: Bliv bedre til at tænke i forretning.

Foto: Morten Germund. Nikolaj Nyholm invester i IT-sellskaber gennem Sunstone Capital.
Læs mere
Fold sammen

Danske spiludviklere har en tendens til at forelske sig i enkelte spilprojekter, men glemmer at tænke i forretning.

Sådan lyder budskabet fra spilinvestor og partner i Sunstone Capital, Nikolaj Nyholm.

Han har investeret i fem forskellige finske spilstudier, men i Danmark er porteføljen af spiludviklere helt tom.

Det sklriver Version2.dk

»Danske spiludviklere er ofte i for høj grad fokuseret på at køre et enkelt spil ud snarere end at bygge en virksomhed op. Det er i høj grad det, som det fejler på. Som investorer kan vi jo ikke vurdere underholdningsværdien af det enkelte spil.«

Danske spiludviklere kæmper ellers i særlig høj grad med stigende konkurrence om pengene i en branche, hvor det aldrig før har været lettere at udvikle spil.

Læs også: Det har aldrig været lettere at blive spiludvikler

Udviklingen vækker genklang hos det offentlige investeringsselskab Capnova, som er en af de eneste organisationer i Danmark, hvor udviklerne kan gå hen for at skaffe kapital. Her er antallet af ansøgninger fordoblet på blot fire år, men der er ikke kommet flere penge til puljen. I stedet må selskabet nu afvise ni ud af ti ansøgninger.

Læs også: Dansk spilbranche er desperat: Mangel på kapital en stor barriere for næste megahit

Investorer kigger efter forretningsfornemmelse

Nikolaj Nyholm kigger på, om der blandt spiludviklerne er kompetencer til at kunne bygge en global franchise op - sådan som det eksempelvis er sket med danske Sybo og Kiloo, der har skabt megahittet Subway Surfers.

»Den eneste større succes i downloads og omsætning vi har haft de seneste par år er Sybo. De har forstået at tænke i forretning og skabe værdi, så de kan fastholde spillere over en længere periode,« siger Nikolaj Nyholm.

Det er en gammeldags tankegang at tænke i enkelte store spilproduktioner ifølge investoren. Et levn fra dengang man så computerspil på linje med de store filmproduktioner fra Hollywood. Forskellen er, at dengang kunne spillene tjene alle pengene ind i løbet af den første uge. I dag kan der gå flere år, før et spil rigtig kommer til at tjene penge. Og i mellemtiden skal der skrues på en masse knapper i forhold til både spildesign og målgruppe for at man rammer rigtigt.

»Jeg ser på, hvad det er, spiludviklerne ønsker at skabe på længere sigt,« siger Nikolaj Nyholm.

Derudover ser han også på, hvorvidt spiludviklerne formår at udnytte spillene på tværs af forskellige medier.

Eksempelvis fik det kreative danske spilstudie Playdead blandt andet stor succes med at lancere debutspillet Limbo som en af de første spil til Xbox, der ikke behøvede en dvd, men i stedet kunne downloades online. Samtidig blev spillet også lanceret til både pc, Playstation og iOS app storen.

Til sidst ser Nikolaj Nyholm også med interesse på den gryende genre af virtual reality-spil.

»Når man laver et VR-spil, indgår man også et væddemål om en ny platform, som gør det ekstra risikofyldt,« siger han og fortsætter:

»Men nye platforme har vist sig, at når de er succesfulde, så har de skabt nye vindere. VR kan være en af dem.«

Branche præsterer en årlig global vækst på omkring ni pct. I Danmark er det en af de brancher, hvor langt størstedelen af omsætningen foregår i udlandet.

Artiklen er oprindeligt bragt på version2.dk.