Spil slår fladskærme væk fra juletræet

Årets store julegavehit bliver spil, tror de, der snart skal i gang med at sælge elektronik til danskerne. Fladskærmen er slået ned på tredjepladsen.

Spil afløser fladskærme under juletræet i år. Arkivfoto: Brian Bergmann, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Spil bliver årets digitale julegave og overgår sågar fladskærmen, der ellers har rangeret højest på ønskesedlen i tre år.

Det er i alle tilfælde den danske elektronikbranches bud på, hvordan årets top 3 vil se ud. Organisationen Branchen Forbrugerelektronik (BFE) står bag undersøgelsen.

Spil indtog sidste år andenpladsen men er i år bedste bud på, hvad der er i gavepapiret. Dernæst kommer MP3-afspillere, og først på tredjepladsen kommer fladskærmen nu ind.

725.000 fladskærme solgt i år

Tilbagegangen for fladskærmen er ikke kun årstidsbestemt. BFEs direktør, Kurt Frausing, forventer, at der i år bliver solgt 725.000 fladskærme mod 780.000 sidste år, som var det højeste tal nogen sinde. Det er stadig flere, end branchen troede på ved årets begyndelse.

Til nytår vil der dermed stå i alt 3,3 millioner fladskærmsfjernsyn i de danske hjem, langt størstedelen i størrelsen 30-32 tommer men med en god vækst i forhold til 2009 i størrelserne 40-42 tommer.

Branchefolkene har siden 2006 givet deres bedste bud, om end det ikke altid har været i tråd med, hvad folk virkelig købte i den hektiske julemåned, som traditionelt er årets bedst sælgende for alle, der har noget, der kan sættes strøm på.

Først til marts er facitlisten klar, når alle salgstallene for december er samlet sammen.