Spies-reklame rejser verden rundt

Med over fem en halv millioner visninger på Youtube er Spies’ pikante reklamefilm i den grad slået igennem. »På højde med Volvos Epic Split med Jean Claude Van Damme,« lyder det fra bureauet, der står for udbredelsen.

»Kan sex redde Danmarks fremtid?« spørger spies i »Do it for Denmark« reklamen Fold sammen
Læs mere
Foto: Screendump/Youtube

Det er ikke kun alverdens medier, der har fået øjnene op for Spies’ halvpikante reklamefilm, hvor der blandt andet introduceres en rabat på ægløsning, der skal få danskere til at tage på storbyferie og lave nogle flere børn.

Også på Youtube er den blevet lidt af en klikmagnet, da den i skrivende stund har haft over 5,5 millioner visninger, hvilket ifølge Mashable Viral Video Chart placerer den som en af de mest sete reklamefilm i verden i den seneste tid.

Bag filmen står reklamebureauet Robert/Boisen & Like-minded, og den skal ses i forlængelse af den kommunikation, der dukkede op i fjor i forbindelse med den prisvindende kampagne »Solar Charging Dummies«.


»Reklamen »Do it for Denmark« skal først og fremmest løfte kendskabet til vores storbyferier og positionere Spies på dette marked. Derfor har vi med hjælp fra Robert/Boisen & Like-minded udviklet et kreativt koncept, der bygger videre på sidste års succes med »Solar Changing Dummies«,« siger Eva Lundgren, marketingchef hos Spies. Hun fortsætter:

»Samtidig er det vigtigt for os, at kampagnen adskiller sig fra vores traditionelle chartertilbud, mens den fastholder den kant og humor, som kendetegner Spies.«

Ligesom tidligere er det seeding-bureauet Be On, der har fået til opgave at give reklamefilmen virale vinger. Jakob Stigler, der er administrerende direktør hos Be On Nordics, er tilfreds:

»Jeg er dybt imponeret over, hvor hurtigt filmen har opnået det internationale mo-mentum. Lige nu er delingsmønstret i vores analyser lige så højt som det, vi var vidne til på Volvo Trucks Epic Split med Jean Claude Van Damme, hvor otte procent af alle, der så videoen, delte eller kommenterede på den (Social Action Rate),« siger han.

Vigtigt at koordinere indsats

Han mener, at nøglen til den hurtige spredning er det kreative indhold, som Robert/Boisen & Like-minded har leveret.

»Men jeg tror også, at alle involverede parter har udnyttet erfaringerne fra sidste års aktivitet. En koordineret indsats på tværs har været nøgleordet, og det har betydet, at vores distribution globalt og lokalt har været bakket op af Spies’ egne kanaler, Robert Boisen & Like-mindeds internationale netværk og Radius’ (PR-bureaet bag kampagnen, red.) enorme PR-arbejde,« siger Jakob Stigler og fortsætter: »Det har uden tvivl bidraget til det momentum, som Spies-filmen har opnået.«

Og selv om der er gået et år siden Spies’ seneste online-videohit, gavner det stadig dette års kampagne.

»Forventninger fra pressen og forbrugerne til Spies som »stærk« indholdsleverandør er etableret, hvilket giver åbenhed på alle fronter. Det er sådan en position, alle moderne brand bør sigte efter,« siger Jakob Stigler.