Spies jubler over ny ejer og retter fokus tilbage mod nordiske rejsende

En norsk rigmand og to kapitalfonde har meldt ud, at de køber Spies, og dermed ender det danske rejseselskab tilbage på primært nordiske hænder. Det sætter firmaet frit fra et tidligere globalt fokus og betyder, at fremtiden handler om de nordiske rejsende.

Den norske milliardær Petter Stordalen bliver budt hjerteligt velkommen af Spies' ledelse, som sammenligner ham med virksomhedens stifter, Simon Spies. Fold sammen
Læs mere
Foto: 10010 Janerik Henriksson/TT/Ritzau Scanpix

Det står nu klart, at Spies kommer tilbage på nordiske hænder, og det er man mildest talt ovenud lykkelige for i hovedkontoret.

»Det betyder rigtigt meget, at vi er blevet nordiske igen efter mange år hos en international koncern. Nu kan vi fokusere på de nordiske gæster,« siger Jan Vendelbo, der er administrerende direktør for Spies.

Det er den norske hotelmogul Petter Stordalens Strawberry Group, der sammen med kapitalfondene Altor og TDR Capital har købt Spies, efter at den britiske rejsegigant Thomas Cook i september gik konkurs.

Fokus på nordiske behov

Det tidligere ejerskab har ofte betydet, at Spies har fået trukket fokuspunkter ned over hovedet, som har passet et globalt marked, i stedet for at være skræddersyet til et nordisk marked.

»Thomas Cook har været på mange forskellige markeder, og der er meget forskellige behov fra marked til marked. Men når man en del af en stor koncern, bliver der brugt ressourcer på at udvikle koncepter, der passer til hele koncernen snarere end det enkelte marked,« siger Jan Vendelbo.

Lisbeth Nedergaard, kommunikationschef hos Spies

»Vi er lykkelige for at have fået Petter Stordalen ind, som forstår den DNA, der er i Spies. Han er på mange måder den moderne version af Simon Spies. Han er entreprenant, flamboyant og enormt visionær.«


Han forklarer, at ejerskiftet særligt kommer til at udmønte sig i forbedret kundeservice til de nordiske kunder.

»Nu kan vi udbygge vores nordiske koncepter. Vi har vores specifikt nordiske hotelkoncepter som har lidt under at være en del af en global koncern, hvor man hellere ville bruge tid og penge på nye globale koncepter,« siger han.

I dag bor cirka 40 procent af Spies’ rejsende på firmaets egne specifikke hoteller.

Spies-DNA

Jan Vendelbo har været i Spies, siden han for omtrent 35 år siden startede som rejseguide, og han siger selv, at han har et kært forhold til firmaet. Derfor er han særligt glad for, at det er en personlighed som Petter Stordalen der fremover skal eje en stor del af selskabet.

»Man kunne forestille sig alle mulige forskellige ejerkonstellationer, så det er fantastisk, at der kommer en så karismatisk person som Petter Stordalen ind, som også er ekstremt dygtig, når det kommer til service, hoteller og fokus på ansatte,« siger han.

Han fortæller, at Petter Stordalen, der i sit hjemland er kendt for sine mange penge, ekstravagante hotelåbninger og andre eskapader, har en lidt skæv stil, som passer perfekt ind i Spies. Her kan man nemlig også godt lide de stærke personligheder.

Lisbeth Nedergaard, der er kommunikationschef ved Spies, slutter sig til holdningen om, at Petter Stordalen bliver en god ejer af firmaet.

»Vi er lykkelige for at have fået Petter Stordalen ind, som forstår den DNA, der er i Spies. Han er på mange måder den moderne version af Simon Spies. Han er entreprenant, flamboyant og enormt visionær,« siger Lisbeth Nedergaard.