Speditør-boss klandrer Triple E-skibe for ratefald

Mærsks nye gigantiske »Triple E«-skibe har været med til at forværre ratefaldene på containerfragt mellem Asien og Europa.

Maersk Line fører med verdens største containerskibe i TripleE-serien »hensynsløs konkurrence«, mener en speditør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Så klar er beskyldningen fra Gerard van Kesteren, finansdirektør i verdens største speditør inden for søfragt, Kuehne+Nagel (K+N).

De første af de spritnye Triple E-skibe, med en kapacitet på 18.270 tyvefodscontainere (teu) hver, blev en del af Maersk Lines flåde i tredje kvartal og indsat på ruten mellem netop Fjernøsten og Nordeuropa.

I løbet af kvartalet lykkedes det rederierne at hæve spotraterne på ruten omkring 1. juli og 1. august, men siden har de været i frit fald på grund af ubalancen mellem udbud og efterspørgsel i containerfragtmarkedet. Fra starten af august til sidste uge dykkede de 55 pct. ifølge SCFI-indekset.

»Der er strukturel overkapacitet, og nu kommer 18.000 teu-skibene ind hos Mærsk, hvilket skaber yderligere overkapacitet. Rederierne prøver at tilbageerobre omsætning. Det er hensynsløs konkurrence,« udtalte Gerard van Kesteren ifølge Bloomberg News oven på K+N's regnskab for tredje kvartal tirsdag.

K+N har efter eget udsagn valgt at lade sin markedsandel inden for søfragt skrumpe en anelse i stedet for at følge konkurrenternes prisfald.

Maersk Line har i alt bestilt 20 af Triple E-skibene, som leveres over de kommende år. I starten vil rederiet dog kun benytte en kapacitet på omkring 14.000 teu på hvert skib for netop at undgå yderligere overkapacitet i markedet.

Samtidig har rederiet siden startet af året justeret sit rutenetværk, så der selv med tilgangen af Triple E-skibene faktisk er mindre kapacitet i søen, oplyser Maersk Line over for Ritzau Finans.

»Ved udgangen af 2013 har Maersk Line, selv med fem Triple E-skibe i flåden på det tidspunkt, mindre ugentlig kapacitet end i januar 2013,« skriver rederiet i en kommentar.

Desuden har Maersk Line - og flere af dets største rivaler - for nylig varslet nye ratestigninger på Asien-Europa-ruten med effekt 1. november, men ifølge Gerard van Kesteren fra K+N vil lide samme skæbne som de tidligere rateløft og næppe holde ved.

Til gengæld er der ifølge K+N lidt positivt nyt i markedet på det seneste. Fragtmængderne er steget i oktober, og fjerde kvartal kan give et volumenløft på 4,5 til 5 pct., skriver Bloomberg News med henvisning til K+N-ledelsen.