Specialøl, storbyer, Asien og alkoholfri øl skal sikre Carlsberg vokseværk

Længeventet strategi fra Carlsberg-topchef Cees't Hart skal sikre Carlsberg vækst ved at satse på specialøl, udvikle alkoholfri øl, og samtidig målretter selskabet indsatsen i storbyer.

Foto: Liselotte Sabroe. Cees't Hart, koncernchef i Carlsberg offentliggør koncernens årsregnskab på et pressemøde i København onsdag d. 10 februar 2016. Carlsberg fremlægger årsregnskab ved direktør Cees't Hart
Læs mere
Fold sammen

Carlsberg-bossen Cees 't Hart lancerer nu sin stort anlagte strategi for, hvordan bryggerikæmpen skal vokse frem mod 2022.

Planen SAIL'22 rummer blandt andet et større fokus på specialøl, alkoholfri øl, og samtidig vil virksomheden satse mere på storbyer.

Derudover skal væksten i Asien forøges, hvor Carlsberg vil udvide forretningen i Kina, Vietnam og Indien. Produktlanceringer og geografisk udbredelse skal accelerere væksten, fremgår det af strategien.

Koncernchef Cees 't Hart fremhæver samtidig, at strategien bygger på, at der skal skabes en vinderkultur i Carlsberg, der kan levere bedre resultater i fremtiden.

»Vi har nu en række klare strategiske og finansielle prioriteter. Vi vil allokere ressourcer til støtte for disse prioriteter således, at vi styrker vores kerneforretning og udnytter de mange vækstmuligheder,« siger han i en pressemeddelelse.

Ved årsregnskabet, der blev præsenteret i februar, stod det klart, topchef Cees't Hart havde været i gang med en større oprydning i selskabet, der længe har været presset af den økonomiske situation i Rusland.

Således landede 2015-regnskabet på et underskud før skat på 1,7 milliarder kroner. Og det takke være nedskrivninger på 8,5 milliarder kroner i forbindelse med selskabets aktiviteter i Asien og Rusland.

I Rusland blev 4,4 milliarder af de ventede nedskrivninger og omstruktureringer på fem milliarder kroner medregnet i 2015-regnskabet.

Alligevel fastslår Cees 't Haart med strategien, at selskabet vil blive i Rusland, hvor man vil »transformere forretningen«.

»Rusland er forsat et af vores nøglemarkeder. Som en afspejling af landets enorme størrelse og mangfoldighed vil vi udnytte vores nationale bryggerinetværk, levere en disciplineret eksekvering af en fuld portefølje af nationale og regionale varemærker samt forbedre salgseksekveringen,« lyder det i strategien.

Strategien har længe været set som det offensive træk fra Cees't Hart, der bebudede den stortanlagte plan tilbage i sensommeren.

Topchefens omfattende omstruktureringsplan »Funding the Journey« har været medvirkende til at finansiere strategien.

Den blev sat i værk i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal sidste år.

Når »Funding the Journey« er gennemført, ventes den at give en årlig forbedring af overskuddet på 1,5 til to milliarder kroner fra 2018. Heraf skal halvdelen gå til resultatet, mens den resterende halvdel skal finansiere strategien Sail '22.