Specialisering og netværk åbner døre i udlandet

Virksomheden CBIT begyndte på et loft i Danmark og var rettet mod skønhedsklinikker. I dag har den affødt datterselskabet POS-Tool og har gennem Norge og Tyskland spredt sig til kundekredse, der tæller både bagerier og fodboldstadioner.

Læs mere
Fold sammen

Med kunder, der tæller terapeuter, kosmetologer, frisører, bagerier og stadioner, kan kataloget hos CBIT og datterselskabet POS-Tool lyde som en blandet landhandel. Men ejer og bestyrelselsmedlem Morten Weber forklarer over telefon på vej mod Tyskland, at der er en rød tråd.

Produktet, et online booking- og salgssystem, blev oprindeligt udtænkt af Morten Weber på et firmaloft i Danmark i 2003. Hans kone havde en skønhedsklinik, og hver aften hjalp Morten Weber med at kode praktiske ting som webshop og kassesystemer.

Med udviklingshjælp fra medstifter Thomas Bjørk mundede arbejdet ud i CBIT som et komplet system til virksomheder for personlig pleje. Siden voksede virksomheden støt og blev med forskellige kontakter udbredt til flere verdenshjørner.

»Min kone og jeg var på bryllupsrejse til Mauritius, og drømmen er, at når man bestiller en spa-behandling sådan et sted, er det ved hjælp af vores system. Vi er ikke nået helt dertil endnu, men jeg har da set det i Trysil i Norge, hvor jeg også har været på ferie,« griner Morten Weber.

Hjulpet af eksportprogram

Gennem en norsk leverandør fik CBIT siden en fod inden for i Norge. Og for få år siden affødte en snak med den danske chef for bageriorganisationen BÄKO, at CBIT blev videreudviklet til POS-Tool, som Morten Weber altså nu er i Tyskland for at udbrede.

»Hvis vi tager bagerne som eksempel, støder man i Danmark forholdsvis hurtigt på loftet. Er man en lille smule ambitiøs, går der ikke længe, før man har besøgt landets 600-800 bagere. Tyskland har til gengæld 20 gange så mange,« siger han.

Siden begyndelsen er CBIT og POS-Tool som nævnt blevet specialiseret til vidt forskellige segmenter. Blandt andet har bageriernes højfrekvente salg vist sig at minde om det, man finder på fodboldstadioner, hvor POS-Tool også har kunder.

Grundsystemet er det samme, men toppen forskellig, og derfor arbejder virksomheden til stadighed på at videreudvikle produktet samt altså at opsøge nye kunder i udlandet.

Selv om CBIT allerede havde markeret sig på det norske marked, kom springbrættet til udlandet for alvor for et par år siden gennem deltagelse i Væksthus Hovedstadsregionens eksportprogram, Growbiz. Her gik CBIT igennem et struktureret læringsforløb og mødte en række kontakter, blandt andet gennem ambassader.

»Vi var 12-15 medarbejdere og ville gerne videre. Vi var vokset stille og roligt organisk, men med Growbiz var der mulighed for at tage et stort hop. I dag er vi en koncern på 35 mand, har fået investorer, 1.400 kunder og to-tredoblet vores omsætning,« siger Morten Weber og tilføjer:

»Vi havde måske også kunnet gøre det uden Growbiz-programmet, men det har været en god igangsætter. Det har kickstartet nogle tanker om forandringer og sat rammer, hvor vi er blevet gearet til at tage chancer og prøve nye ting af. Og så har det givet et netværk med gode kontakter.«

Overskud til mere

Morten Weber understreger dog, at succesen bestemt heller ikke er kommet af sig selv. Til andre virksomheder, der drømmer om en tur til udlandet, er hans råd at tænke sig grundigt om.

»Der skal være lyst og vilje til at arbejde hårdt. Når man hopper til udlandet er ens virksomhed derhjemme i forvejen belastet 100 procent af almindelige opgaver – og så kommer der et helt nyt område oveni,« siger han og tilføjer:

»Man skal være forandringsvillig og overveje, om man er klar til at ofre det, der skal til. Både tid, penge og sikkerhed. Og så skal man være klar til at sætte sig ind i en helt ny kultur.«