Spar penge på mobil synkronisering

It-værktøj. Når mail og kalender synkroniseres via mobilen, bør man være sikker på, at mobiltelefonen er sat rigtigt op, og at abonnementet passer til forbruget.

Adgang til mail og kalendersystemer gennem mobiltelefonen er efterhånden uundværligt for erhvervsfolk, der befinder sig meget på vejen. Derfor vælger mange virksomheder at opsætte systemer så telefonerne synkroniseres via mobilnettet. Men det kan blive en dyr affære advarer konsulenthuset Netplan.

Det skyldes, at det ikke er helt uden betydning, hvordan man sætter sin mobiltelefon op. Mail og kalendersynkronisering over mobilnettet kan nemlig være mange ting.

Alle danske mobiloperatører afregner mobilt dataforbrug efter mængde, typisk med en pris per MByte Spørgsmålet er så: Hvor meget data overføres der egentlig når mobiltelefonen synkroniseres. Svaret afhænger lidt af hvordan man synkroniserer.

Afhænger af mængdenDer er to muligheder. Polling, hvor man sætter telefonen til med jævne mellemrum at checke om der er kommet post. Det er den mest almindelige opsætning hvis man benytter en 3.parts mail-server, eller ikke benytter Exchange.

Alternativet er Microsoft's såkaldte Direct Push teknologi, der netop benytter Exchange.

- Forskellen er, om serveren sender mailen videre til mobiltelefonen i det sekund den modtager mailen eller om mobiltelefonen selv henter den potentielle mail, hver tiende minut, forklarer Torben Rune, der er direktør ved Netplan.

Hvilket af de to systemer som er det mest effektive afhænger af hvor mange mails man modtager, og hvor stor en del af mailen man vælger at overføre til telefonen.

Ifølge Netplans beregninger bliver Direct Push teknologien mindre effektiv, hvis mængden af mails stiger. Hvis det antages at der overføres omkring 8 kByte data per mail, så er Direct Push mest effektiv op til omkring 70 mails per dag. Derover er det mest hensigtsmæssig at benytte poll-teknologien.

Det rigtige abonnementNår man har afgjort, hvilken opsætning man ønsker på mobiltelefonen, bør man også se nærmere på abonnementet.

De fleste danske mobilselskaber tilbyder i dag abonnementer med graduerede betalingsplaner for datatrafik.

Et standard abonnement indeholder typisk en vis datamængde som er forudbetalt. Det er for eksempel 1 MByte per måned, og forbruget derover bliver betalt for hver Mbyte, der benyttes derudover.

- Man skal ramme det rigtige abonnement ellers kan det blive uforholdsmæssigt dyrt. Ved større forbrug kan det typisk svare sig at benytte et abonnement med 5 eller 10 MByte forudbetalt og derefter en typisk lavere betaling for efterfølgende Mbyte, forklarer Torben Rune.