Spanien og Tyskland vil droppe EUs særafgifter på kinesiske elbiler

Frygten for kinesiske modtræk, der kan ramme vigtig eksport til verdens største marked, får de to lande til at lægge pres på EU-Kommissionen for at fjerne strafafgift, der gør elbiler produceret i Kina, men solgt i Europa, dyrere.

Kinesiske elbiler – og elbiler produceret i Kina – har siden sommeren været pålagt ekstraafgifter i EU som modtræk til den kinesiske statsstøtte, der ifølge EU-Kommissionen skævvrider konkurrencen på det europæiske bilmarked. Her ses nye biler fra kinesiske BYD, verdens næststørste elbilproducent efter amerikanske Tesla. Chalinee Thirasupa/Reuters/Ritzau Scanpix

Den tyske kansler, Olaf Scholz, støtter nu den spanske premierminister, Pedro Sánchez, som vil have EU til at droppe den solide ekstraafgift på elbiler fremstillet i Kina, som om kort tid skal gøres permanent.

EU lagde i juli helt op til næsten 50 procents ekstra afgift på alle elbiler, der fremstilles i Kina og importeres til Europa. EU-Kommissionen ville dermed sikre sig mod skævvridningen af elbilmarkedet som følge af den kinesiske statsstøtte til elbilproducenterne, der dermed kan sælge deres biler billigere på det europæiske marked og presse de europæiske bilproducenter.