SP Group: Vi har været heldige i udfordrende marked

Trods udfordrende markedsvilkår kunne SP Group, der blandt andet laver formstøbte plastemner og overfladebelægninger, i sidste uge fremlægge sit bedste kvartalsresultat - og sit bedste halvårsresultat - nogensinde.

Foto: www.sp-group.dk Fold sammen
Læs mere

Ifølge administrerende direktør, Frank Gad, har SP Group været "heldige" i et udfordrende marked.

»Vi har bare været heldige. Vores kunder har klaret sig godt, og det er lykkedes os at få forretningen til at gå lidt bedre til trods for alle de udfordringer, som vi jo - som så mange andre - har oplevet i første halvår,« siger Frank Gad i et interview med Ritzau Finans.

»Det lykkedes os at vokse forretningen, specielt internationalt, samtidig med at det er lykkedes os at holde vores omkostninger nede. Det gør så, at vi har tjent lidt flere penge,« forklarer han resultatudviklingen.

I første halvår omsatte SP Group for 728,7 mio. kr., hvilket var 101,1 mio. kr. eller 16,1 pct. over niveauet i samme periode sidste år. Resultatet før skat fulgte med og steg til 59,2 mio. kr. fra 34,2 mio. kr.

HALVÅR MED UDFORDRINGER

»Det har været et fornuftigt første halvår på trods af alle de udfordringer, der har været,« siger SP Groups direktør.

»Hvis du tænker tilbage på første halvår, så startede det jo med, at alle aktiemarkederne faldt. Det skabte en vældig masse uro - også på de almindelige kommercielle markeder. Derudover har vi haft brexit-afstemningen, som også har bidraget til uro,« siger Frank Gad.

At udfordringerne ikke har sat sig i regnskabstallene skyldes ifølge Frank Gad, at det "trods alle genvordigheder er lykkedes os at sælge noget".

»Det er hele vejen rundt,« siger han om salgsfremgangen.

INDIREKTE BREXIT-EFFEKT

I forhold til brexit-afstemningen har konsekvensen først og fremmest været en svækkelse af pundet.

»Det er ikke noget, der har påvirket os direkte, men det har det indirekte gennem de af vores kunder, som har en stor afsætning i England,« forklarer Frank Gad.

Hvad det kan få af betydning på længere sigt, tør han ikke at spå om.

»Nu må vi jo først se, hvad brexit betyder, om det betyder brexit eller ej. Det er der jo rimeligt mange meninger om i øjeblikket,« siger han.

Også i den kommende tid forventer direktøren udfordrende markedsbetingelser.

»Jeg tror stadigvæk, at der vil være masser af udfordringer også i de kommende måneder. Du har jo en amerikansk præsidentvalgkamp, som kører på fuld udblæsning. Og du har en Putin, som gerne vil have overskrifter også,« nævner han.

SP Group vil gennem investeringer søge at styrke sig yderligere på markedspladsen. Det gælder i robotter og mere kapacitet "over en bred kam".

»Der, hvor vi kan se efterspørgslen, der vil vi selvfølgelig investere for at være i stand til at efterkomme den efterspørgsel. Og så investerer vi i robotter og automationsudstyr for at se, om vi kan blive lidt mere konkurrencedygtige,« forklarer Frank Gad.

OPKØB GIVER MULIGHEDER

Efter halvårets afslutning fik SP Group 14. juli konsolideret sit seneste opkøb, blæsestøbevirksomheden Medicopack, som Frank Gad har store forventninger til.

»Det giver os nogle flere produkter og flere serviceydelser på paletten, og så giver det os adgang til en række nye interessante kunder, som vi før ikke har haft noget forretning med, og som vi forhåbentlig kan sælge flere af vores andre ydelser til også,« siger han.

»Og så tror jeg, at nogle af vores eksisterende kunder også kunne efterspørge de produkter og serviceydelser, som Medicopack har på paletten.«

Overtagelsen er følge SP-direktøren forløbet som forventet, og selskabet har appetit på flere opkøb i fremtiden.

»Vi ser selvfølgelige hele tiden på, hvilke muligheder der er i markedet. Hvis der er noget, der giver mening og passer ind i det, vi har, og det er til en realistisk pris, så vil vi gerne kikke på det,« uddyber Frank Gad.

KAPITALFORVALTER VISER INTERESSE

SP Group kunne mandag endvidere fortælle, at Frank Gad og tre bestyrelsesmedlemmer hver især har solgt 8000 aktier i selskabet til et stort europæisk kapitalforvaltningsselskab, der havde henvendt sig for at investere 3 mio. euro i selskabet.

»Jeg tror, at de lægger vægt på, at vi har klaret os nogenlunde fornuftigt gennem en årrække, hvor vi har været i stand til at skabe vækst på top- og bundlinje,« siger Frank Gad.

Han mener ikke, at det er det seneste kvartal eller havlår, der har været afgørende for beslutningen.

Jeg tror, at det er i en længere periode, de har fulgt med i, hvad vi laver. Vi er meget glade for den tillid, de viser os. Den vil så gøre alt, hvad vi kan for at leve op til, siger Frank Gad.