Sov i timen: Her skød Lars Rebien forbi målet

Novo må ud i det lange, seje træk, hvis Lars Rebien Sørensen og topledelsen skal vinde investorernes tillid tilbage i kølvandet af selskabets katastroferegnskab. Investeringsbanken JP Morgan Cazenove antyder i en ny analyse, at Novo-ledelsen har sovet i timen på det amerikanske marked.

Novo-ledelsen med Lars Rebien Sørensen har ikke været skarpe nok til at forudse udviklingen i USA, vurderer investeringsbank i nyt notat. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lars Rebien Sørensen og Novo-ledelsen er blevet taget på sengen i USA. Skærpet konkurrence og øget prispres på det amerikanske marked er kommet helt bag på Novo-cheferne, der i forrige uge måtte krybe til korset og erkende, at de var blevet tvunget til at være rundhåndet med rabatterne i USA.

I et nyt analysenotat stiller London-aktiehuset JP Morgan Cazenove skarpt på, hvor Novos ledelse helt præcist er gået galt i byen. Den korte konklusion på den historie er, at Novo simpelthen har sovet i timen.

Investeringsbanken lagde i sidste uge hus til en række såkaldte rundbordsmøder med Novo-ledelsen, som ikke får topkarakter, når det gælder disciplinen at forudse markedsudviklingen i USA.

»Helt overordnet tydeliggjorde møderne, at prisudviklingen i USA synes at have overrumplet Novo,« skriver investeringsbanken i notatet.

Lars Rebien Sørensen og Novo-ledelsen fik forrige uge en syngende aktielussing, da det kom frem, at Novo har givet langt større rabatter på diabetesmidler i USA, end selskabet i sin vildeste fantasi havde forestillet sig.

Hvad der tilsyneladende er kommet helt bag Novos ledelse, har i månedsvis stået mere klart for en række især udenlandske analysehuse. Både det schweiziske finanshus UBS og amerikanske Jefferies har længe haft svært ved at forstå Novos optimisme, når det gælder udviklingen i USA.

Jefferies forudsagde allerede i efteråret 2015 med nærmest kirurgisk præcision, hvad der nu sidenhen er blevet til virkelighed, da amerikanerne skar mere end 11 mia. kr. af forventningerne til Novos omsætning i 2020.

»Vi vurderer, at prisen på Tresiba, Levemir og Xultophy vil blive linket til Lantus i USA, hvilket vil have en negativ effekt baseret på opdateringen fra Sanofi i forbindelse med selskabets regnskab for tredje kvartal. Vores nedjustering af Novo Nordisks produkter sker primært på grund af lavere prisforventninger, men også på grund af en anelse lavere vækst overordnet set på insulinmarkedet,« skrev Jefferies næsten profetisk i en analyse fra november.

I analysen refererede Jefferies flere gange til Novos franske konkurrent Sanofi og henviste til, at franskmændene i sin regnskabsopdatering den 29. oktober 2015 skruede mærkbart ned for sine forventninger til salget af diabetesprodukter. Sanofi vurderede helt konkret, at faldet vil blive på mellem fire og otte pct. frem mod 2018.

Den franske pessimisme kunne dog på ingen måde aflæses af de signaler, som Lars Rebien Sørensen afleverede til markedet, da Novo Nordisk samme dag præsenterede sit regnskab. Her lagde Novo-topchen særligt vægt på, at det netop var Novos styrke og nye væksthåb Tresiba, der var med til at gøre livet surt for franskmændene.

»Det reflekterer, at Tresiba kommer på markedet. Vi mener, at det er overlegent produkt i forhold til Lantus. Sanofi bliver presset både fra den generiske og innovative side, så det er sandsynligvis derfor, at deres forventninger ser en smule negative ud,« sagde Lars Rebien Sørensen om den franske konkurrents problemer.

Og her kommer anden del af Novos amerikanske hovedbrud. For at fastholde sin adgang til det vigtige amerikanske marked, hvor Novo henter knap halvdelen af sin omsætning, er den danske diabeteskæmpe blevet presset til at give uventet store rabatter på netop Tresiba.

Analytikerne hos JP Morgan vurderer, at Novo ikke rigtigt har kunnet gøre andet, men understreger, at Novos beslutning om at sænke prisen på Tresiba samtidig er en manøvre, som efterlader Novo-aktionærerne med dybe panderynker.

»Det vil føre til bekymringer hos investorerne om, at prispresset i USA langt fra er slut,« vurderer JP Morgan.

At det under ingen omstændigheder var en del af Novos masterplan at sende Tresiba på tilbud i USA, lagde Lars Rebien Sørensen selv stor vægt på, da han i efteråret 2015 lagde i kakkelovnen til en succesfuld lancering på det amerikanske marked, der længe har været en ren pengemaskine for Novo Nordisk.

»Vi kommer ikke til at give store rabatter for at få meget hurtig adgang til det amerikanske marked,« sagde Lars Rebien Sørensen dengang.

Efter forrige uges elendige regnskab har Novo Nordisk fået så store klø på børsen, at Novo-aktien har indtaget den højst uvante plads som årets hidtil dårligste investering i den eksklusive C20-klub.

Novo-aktien har tabt omkring 22 pct. af siden nytår, hvilket i kroner og øre svarer til værditab i omegnen af 240 mia. kr.