Sony vil sælge musik uden spærring

Den sidste af de fire store musikkoncerner fjerner nu kopibeskyttelsen på musik solgt via Internet.

Afskaffelsen af kopibeskyttelsen vil løsne Apples faste greb om det digitale musiksalg. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Som den sidste af de fire store gør verdens næststørste musikkoncern, Sony BMG, nu også klar til at fjerne kopibeskyttelsen på den musik, der sælges over Internet.

I løbet af de første tre måneder i år vil Sony BMG ophøre med at kopibeskytte musikken. De tre andre musikgiganter - Warner Musik Group, EMI og Universal Music - har tidligere meddelt, at de vil sælge musik, som kan afspilles hvor som helst.

Musikbeskyttelsen (teknisk kaldet DRM for »Digital rights management«, digital rettighedsstyring) forhindrer, at man frit kan vælge, hvor man ønsker at afspille de musiknumre, som man har købt og betalt for over Internet. Derfor har kopibeskyttelsen længe irriteret musikkøberne, fordi den i øvrigt lovlige måde at slippe uden om den på er besværlig.

Sony BMG, der ejes i fællesskab af japanske Sony og den tyske Bertelsmann-gruppe, kontrollerer sammen med konkurrenterne Universal Music, Warner Music og EMI 80 procent af musikmarkedet.

Afskaffelsen af kopibeskyttelsen åbner mulighed for, at musik kan sælges mange flere steder end i dag. Det vil samtidig løsne Apples faste greb om det digitale musiksalg, som har varet ved, siden Apple åbnede sin iTunes-musikbutik og derved formåede, hvad pladeselskaberne ikke selv havde kunnet finde ud af, nemlig at give forbrugerne en nem måde at købe sig til lovlig musik til rimelige priser.

Apples evne til at binde sine brugere fast i Apple-universet har dog længe været en torn i øjet på de andre selskaber og på brugerne selv, som bindes til computerprogrammet iTunes for at kunne bruge de storsælgende iPod-afspillere.