Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Den japanske yen er blevet mere værd og den amerikanske dollar mindre, og det snærer i Sonys indtjening, som i forvejen er under pres, fordi priserne på fladskærme til stuen falder, samtidig med at konkurrencen på konsolspil øges. Her presses Sony især af Nintendo.
»Vi vil sænke vore produktionsomkostninger og skaffe flere ordrer, således at indflydelsen fra den stærkere yen på vort overskud ikke bliver så alvorlig,« sagde Sonys bestyrelsesformand, Ryoji Chubachi, ifølge nyhedsbureauet Reuters på en pressekonference i Taipei i Taiwan.
10.000 job fjernet
Sony har allerede skåret 10.000 job væk og solgt fra over de seneste, få år. Chubachi gentog, at Sony går efter at sætte sig på 15-20 procent af markedet for LCD-fladskærmsfjernsyn allerede i år. Dette marked er i voldsom vækst, og Sony er først kommet ind på det ret sent. Til gengæld har markedsføringen været voldsom, og forbrugerne har taget godt imod Sony-produkterne.
Sony forventer et fortsat fald i priserne, uden at formanden ville sætte konkrete tal på. Prisfaldet er dog fladet noget ud, fordi efterspørgslen er steget, mens forsyningerne af nye skærme ikke er fulgt tilsvarende med.