Sony overvejer at droppe TV og mobiltelefoner

Nu skal der tjenes penge i den japanske koncern, og det udelukker ikke muligheden for, at Sony frasælger både TV- og mobilproduktionen.

Foto: ROBYN BECK. Sony hører til blandt de største TV-producenter og er herhjemme i konkurrence med LG Electronics om tredjepladsen, men nu overvejes både TV- og mobilproduktionen med de roste Xperia-telefoner solgt fra. Arkivfoto: Robyn Beck, AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Der kan blive sagt farvel til både TV- og mobilproduktion i den japanske elektronikgigant Sony.

Det står klar med de seneste udmeldinger fra topchef Kazuo Hirai, som siden sin tiltræden for snart tre år siden har været i gang med at skære den store koncern til, så der igen kommer overskud. Sony fremlagde forleden forventningen om det sjette underskud på syv år.

Sony-koncernen satser nu på at få 25-doblet overskuddet i de kommende tre år. Det skal især ske på kameraområdet og med Playstation-spillekonsollen, hvorimod Sony ikke længere vil forfølge vækst på f.eks. smartphoneområdet, hvor Sony har lidt voldsomt under konkurrencen fra både billigere, kinesiske konkurrenter og fra de to mobilgiganter, sydkoreansk Samsung og amerikanske Apple. Tabene her kommer, på trods af at Sony med sin serie af Xperia-mobiltelefoner har høstet mange og store anerkendelser for design og kvalitet.

PC-forretning er allerede solgt fra

Ifølge Kazuo Hirai vil Sony fokusere på de dele af koncernen, som allerede nu indbringer gode penge. Det er foto- og videokameraer, spil og underholdning.

»Strategien, som begynder med næste forretningsår (fra april, red.), vil handle om at skabe overskud og investere i vækst,« sagde Kazuo Hirai onsdag i Tokyo og ville ikke »udelukke en exitstrategi« på TV- og mobilområdet.

Sony købte sin svenske partner, Ericsson, ud af deres fælles mobilproducent Sony Ericsson i 2011.

Kazuo Hirai solgte sidste år Sonys PC-produktion med Vaio som det kendteste mærke fra, ligesom TV-forretningen blev skilt ud i et selvstændigt selskab. Løbende har koncernen gennemgået massive spare- og fyringsrunder, hvor tusinder af stillinger er blevet nedlagt. Oprydningen har for alvor taget fart, siden Kazuo Hirai udnævnte Kenichiro Yoshida til strategidirektør.

Målet er et driftsoverskud på mindst 500 milliarder yen (27,5 milliarder kroner) i 2017-2018.